Aktuality

22.02.2021
Rekonstrukce Fantovy budovy bude pokračovat obnovou interiéru
Na probíhající opravy fasády a střechy historické části pražského hlavního nádraží naváže i proměna jejího interiéru. Správa železnic zahájila výběrové řízení na zhotovitele první etapy rekonstrukce vnitřních prostor Fantovy budovy, která zahrnuje především sály v přízemí secesní památky. Odhadovaná cena stavebních prací je přibližně 250 milionů korun, začít by měly v dubnu.
19.02.2021
Správa železnic zahajuje rekonstrukci výpravní budovy na nádraží Opava západ
Správa železnic vybrala zhotovitele rekonstrukce výpravní budovy na opavském západním nádraží. Práce v hodnotě 78,8 milionu korun provede společnost Metrostav DIZ, jejich dokončení je plánováno v srpnu příštího roku.
05.02.2021
Pro cestující v Havířově se otevřel přístup do podchodu s veřejnými WC
Rekonstrukce výpravní budovy v Havířově pokračuje rychlým tempem. Dnes zde začal sloužit veřejnosti nový přístup z odbavovací haly do podchodu. Na přístupovou trasu do podchodu navazuje moderní hygienické zařízení pro cestující. To je vybaveno turniketem a platebním terminálem umožňujícím i bezhotovostní platby. Zmíněné úpravy jsou součástí druhé etapy rekonstrukce výpravní budovy.
05.02.2021
Ministr dopravy se dnes seznámil s průběhem prací na jihočeské železnici
Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček dnes navštívil dvě významné investiční akce na železnici v jižních Čechách. V doprovodu generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se osobně seznámil s průběhem prací na modernizaci traťového úseku ze Sudoměřic u Tábora do Votic a na rekonstrukci výpravní budovy v Českých Budějovicích.
29.01.2021
Nová soutěž Správy železnic ocenila 11 významných projektů
Správa železnic uspořádala první ročník soutěže Železniční stavba roku, jejímž cílem je ocenit nejkvalitněji realizované investiční počiny za uplynulé období. To může vzhledem k náročnosti a termínu realizace nominovaných akcí zahrnovat více stavebních sezón. Premiérový ročník soutěže se uskutečnil v závěru minulého roku. Ocenění zástupců zhotovitelů vítězných staveb a předání diplomů a pamětních cen z rukou generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody proběhlo letos v lednu. Vzhledem k současné epidemické situaci se nemohlo uskutečnit plánované slavnostní vyhlášení výsledků.
26.01.2021
Optimalizace dalšího traťového úseku mezi Prahou a Berounem dostala zelenou
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila záměr projektu optimalizace dalšího úseku trati Praha-Smíchov – Beroun, konkrétně mezi Černošicemi a budoucí odbočkou Berounka. Jeho cílem je zkrácení jízdních dob vlaků, zvýšení kapacity infrastruktury, zlepšení jejího technického stavu a zvýšení bezpečnosti provozu. Samotné stavební práce by se měly realizovat v letech 2024 až 2026.
25.01.2021
Úsek prvního koridoru Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí projde zásadní modernizací
Už letos v dubnu začne rekonstrukce jednoho z posledních dosud nemodernizovaných úseků prvního koridoru. Správa železnic vybrala zhotovitele prací mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí a v samotné stanici v Brandýse. Významným přínosem celé stavby bude vybudování nové odbočky Bezpráví, která podstatně zvýší kapacitu a operativu při řízení provozu v tomto silně vytíženém úseku. Stavba bude financovaná z programu Blending Call, který je založen na kombinaci příspěvku z unijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky.
22.01.2021
Nová odbočka Rajhrad zvýší propustnost na koridoru mezi Brnem a Břeclaví
Správa železnic vybrala zhotovitele nové odbočky Rajhrad. Zrealizují ji firmy FIRESTA-Fišer, AŽD Praha a SEŽEV_REKO. Celkové investiční náklady dosáhnou 368,4 milionu korun. Stavba začne letos v únoru a realizace potrvá 12 měsíců.
15.01.2021
V roce 2021 projde obnovou více než stovka nádražních budov
Správa železnic bude i v letošním roce intenzivně pokračovat v obnově nádražních budov po celé republice. Zrekonstruovat nebo opravit chce celkem 114 objektů, které získají moderní odbavovací prostory, bezbariérové přístupy a stanou se tak příjemnějším a pohodlnějším místem pro tamní cestující i zaměstnance. Finanční náklady, které budou do těchto plánovaných stavebních akcí vynaloženy, dosáhnou částky 1,75 miliardy korun.
12.01.2021
Správa železnic vybrala také zhotovitele elektrizace mezi Libinou a Šumperkem
Elektrizací projde do konce příštího roku celý zbývající úsek trati 290. Správa železnic vybrala také zhotovitele stavby mezi Libinou a Šumperkem, kterým se stala společnost ŠUMLIB, kterou tvoří Subterra (správce), PORR a ELTRA. V návaznosti na nedávný podpis smlouvy s vítězem výběrového řízení na elektrizaci mezi Uničovem a Libinou to znamená, že stavební práce budou moci proběhnout současně na celém úseku z Uničova do Šumperku.
11.01.2021
Správa železnic vybrala zhotovitele elektrizace mezi Uničovem a Libinou
Elektrizace trati 290 může pokračovat. Správa železnic vybrala zhotovitele prací mezi Uničovem a Libinou, kterým bude společnost UTROL tvořená firmami OHL ŽS (vedoucí společník), EUROVIA CS a Elektrizace železnic Praha. První denní výluka je v plánu 11. února. V plném proudu je stavba mezi Olomoucí a Uničovem, jejíž dokončení se plánuje letos v prosinci. Provoz elektrických vlaků na celé trati ze Šumperka do Olomouce by pak měl začít o rok později.
08.01.2021
Správa železnic vybrala vítězný architektonický návrh nového terminálu Praha východ
Do první architektonické a urbanistické soutěže na terminál vysokorychlostní železnice na území České republiky přišlo celkem 21 návrhů od českých i zahraničních architektonických kanceláří. Vítězem soutěže se stal návrh „MP+ov Nehvizdy 2020“ od autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.
08.01.2021
První vysokorychlostní trať vyprojektuje česko-francouzsko-britské konsorcium
Dokumentaci pro územní rozhodnutí (DÚR) a dokumentaci pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) VRT Polabí mezi Prahou-Běchovicemi a Poříčany zpracuje pro Správu železnic česko-francouzsko-britské sdružení společností SUDOP PRAHA, Egis Rail a Mott MacDonald.
08.01.2021
Studie proveditelnosti nové trati z Prahy do Drážďan je schválena
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila Studii proveditelnosti Nového železničního spojení Praha – Drážďany. Na základě tohoto koncepčního dokumentu se nyní bude odvíjet příprava této větve budoucí sítě rychlých spojení.
06.01.2021
Správa železnic letos plánuje rekonstrukci 200 přejezdů
Správa železnic pokračuje ve zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech. V loňském roce zrekonstruovala celkem 155 úrovňových křížení za více než 1,5 miliardy korun. Letos plánuje upravit dalších 200 přejezdů s předpokládanou částkou téměř 2 miliardy korun.
04.01.2021
Správa železnic opraví koridorovou trať mezi Adamovem a Blanskem
Odstranění propadů traťové rychlosti, zvýšení bezpečnosti provozu, zajištění potřebných parametrů pro nákladní dopravu, umožnění bezbariérového přístupu na nástupiště a zlepšení technického stavu trati. To jsou hlavní cíle projektu modernizace infrastruktury mezi Adamovem a Blanskem. Správa železnic vypsala na jeho zhotovitele výběrové řízení. Stavební práce proběhnou v letech 2021 až 2023, plánovaná investice dosahuje částky 2,9 miliardy korun. Projekt bude spolufinancovaný z nástroje CEF Blending, který kombinuje finanční prostředky z unijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěr od Evropské investiční banky.
29.12.2020
Správa železnic zmodernizuje stanici Holešov na Zlínsku
Celková rekonstrukce stanice Holešov je cílem projektu, na jehož realizaci vypsala Správa železnic výběrové řízení. V rámci stavebních prací se v této stanici na Zlínsku mimo jiné vybudují dvě nová bezbariérová nástupiště. Stavba naváže na dopravní terminál Holešov dokončený v roce 2018. Realizace projektu proběhne v příštím roce, odhadovaná výše investice je 354,7 milionů Kč.
28.12.2020
Správa železnic vypsala tendr na zhotovitele modernizace koridorové trati v úseku Brno-Maloměřice - Adamov
V rámci modernizace trati mezi Brnem a Adamovem proběhne kompletní rekonstrukce železničního svršku, částečně i spodku, výstavba nové odbočky Svitava a komplexní úprava zastávek Bílovice nad Svitavou a Babice nad Svitavou. Dále se zrekonstruují vybrané mostní objekty, všechny čtyři tunely v uvedeném úseku, 16 opěrných zdí i více než tisíc metrů přilehlých skalních svahů. Projekt s názvem Brno-Maloměřice St. 6 – Adamov, BC bude spolufinancovaný z programu CEF Blending, který je kombinací finančních prostředků z unijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky. Předpokládaná hodnota stavební zakázky je 1,9 mld. Kč.
21.12.2020
Na trať mezi Olomouc a Šternberk vyjedou vlaky, končí devět měsíců trvající výluka
Elektrizace a zkapacitnění trati mezi Olomoucí a Uničovem postoupily do druhé poloviny. Letošní rok byl především ve znamení prací mezi Olomoucí a Bohuňovicemi a modernizace stanice Šternberk. Zásadní přestavbou prošla i samotná stanice Bohuňovice, kde jsou vybudována dvě nová nástupiště o délce 110 metrů. Vlaky se na trať vrátí v úterý 22. prosince.
18.12.2020
Správa železnic opraví výpravní budovu ve Veselí nad Lužnicí
Kompletní přestavba celého objektu je cílem rekonstrukce výpravní budovy ve stanici Veselí nad Lužnicí. Správa železnic už vypsala tendr na dodavatele stavebních prací. Ty budou mimo jiné zahrnovat změny uspořádání interiéru budovy, vybudování toalet přístupných z haly i nových komerčních prostor a přesunutí kotelny do suterénu. Zahájení stavebních prací se plánuje na leden příštího roku, realizace stavby bude trvat 12 měsíců a vyjde na 56,9 milionu korun.