Aktuality
24.10.2024
Přes obnovený Branický most se jezdí po dvou kolejích
Vlaky začnou dnes v podvečer naplno využívat Branický most v Praze. Správa železnic zahajuje dvoukolejný provoz nejen na něm, ale i v navazujícím úseku přes Krč na přestavěnou zastávku Praha-Kačerov. Vyšší kapacitu trati využijí kromě nákladních souprav také odkloněné osobní vlaky. Stavba začala loni v létě, většinu z celkových nákladů přes 2,6 miliardy korun pokryje příspěvek z evropských fondů.
17.10.2024
Úspěšným nákupem elektřiny ušetří Správa železnic dopravcům tři čtvrtě miliardy. Výrazně levněji pořídila i elektřinu a plyn pro organizace v resortu dopravy
Správa železnic úspěšně dokončila nákup silové trakční elektřiny pro dopravce na příští rok. Její nákupní cena činí 2 431 korun za MWh, což oproti letošnímu roku přinese celkovou úsporu 750 milionů korun. Díky aktivnímu přístupu se podařilo snížit o desítky procent také cenu elektřiny a plynu pro vlastní potřebu a další odběratele. Celkem vyjde o 230 milionů levněji než letos.
11.10.2024
S respektem k historii: Startuje obnova budovy nádraží na Jižním Předměstí v Plzni
Pod bedlivým dohledem památkářů začíná rekonstrukce druhého nejfrekventovanějšího nádraží v západočeské metropoli. Historické budově stanice Plzeň–Jižní Předměstí vrátí její původní lesk, cestujícím pak přinese výrazné zvýšení komfortu. Rekonstrukci dnes slavnostně zahájila Správa železnic, hotovo bude začátkem roku 2027.
10.10.2024
Nový most u Brandýsa zrychlí vlaky a umožní rozšířit dálnici
Dálnici D10 u Brandýsa nad Labem překlene už o tomto víkendu nový železniční most. Jeho oblouková ocelová konstrukce má rozpětí 68 metrů a umožní budoucí rozšíření vytížené silniční komunikace o třetí pruh v každém směru. Vlaky z Čelákovic do Brandýsa začnou využívat nové přemostění na začátku listopadu.
10.10.2024
Vlaky se po povodních můžou vrátit na další úseky, od neděle mezi Ostravu a Opavu
Frekventovaná železniční spojnice Ostravy a Opavy bude od nedělního večera znovu sjízdná. Obnovu tohoto úseku po povodních se podařilo oproti předpokladům o několik dní urychlit. Už od pátku budou moct vlaky jezdit i na navazující trati mezi Opavou a Skrochovicemi. Správa železnic také dokončila opravy mezi Bludovem a Rudou nad Moravou na Šumpersku, od soboty pak bude možné jezdit z Bohumína do polských Chalupek.
02.10.2024
Ještě bezpečnější železnice: Správa železnic spouští informační web o ETCS
Zavedení výhradního provozu ETCS na hlavních koridorech se blíží, Správa železnic proto spouští specializovaný web pro veřejnost. Přístupnou formou informuje o fungování jednotného evropského zabezpečovacího systému, popisuje jeho výhody nebo plány budoucího rozšiřování.
01.10.2024
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem
Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
27.09.2024
Vlaky se do Bohumína vrátí dřív, Správa železnic otevře důležitý koridor o víkendu
Klíčový koridorový úsek z Ostravy-Svinova přes Bohumín do
Dětmarovic bude v provozu od sobotního odpoledne. Správě železnic se
podařilo urychlit opravy po nedávných povodních, které zasáhly velkou
část severu Moravy a Slezsko. Už včera se znovu začalo jezdit také
mezi Opavou a Štítinou.
26.09.2024
Participace projektu Nový Hlavák je ukončena. Výstupy z ní byly předány k dopracování architektonické studie
Projekt na úpravy území hlavního nádraží v Praze Nový Hlavák uzavřel druhou fázi participace. Ta se zaměřovala na sběr názorů veřejnosti k vítěznému návrhu a tvořilo ji více aktivit. Sběr dat probíhal od ledna do konce června 2024. Z výsledků vyplývá, že lidé vnímají potřebu rekonstrukce a volají po moderním a funkčním nádraží. U vítězného návrhu oceňují návrh parku a jeho propojení s odbavovací halou a Fantovou budovou, a také řešení dopravy v podobě nové tramvajové trati či rozšíření krátkodobého parkování. Nejvíce komentářů a dotazů mají k návrhu střechy odbavovací haly. Získané podklady byly předány autorům vítězného návrhu ze studia Henning Larsen Architects a poslouží k dopracování architektonické studie.
26.09.2024
Moderní terminál v Jihlavě propojí vlaky s autobusy i MHD
Proměna jihlavského městského nádraží v moderní dopravní terminál začíná, Správa železnic a město Jihlava dnes slavnostně zahájily přestavbu stanice a přednádražního prostoru. Stavbaři vybudují zcela novou budovu, která poslouží jako zázemí nejen pro cestující z vlaků, ale také z autobusů a MHD. Celkovou přestavbou projde i kolejiště včetně nástupišť, bezbariérový přístup k nim zajistí podchod s výtahy. Dokončení prací se plánuje v polovině roku 2026.
23.09.2024
Po povodních se znovu otevřelo ostravské nádraží ve Svinově, jezdí se i po koridoru
Týden po opadnutí vody z ničivých povodní se Správě železnic daří obnovovat provoz na významné části železniční sítě Ostravska. Od pátku je znovu funkční koridor od Hranic na Moravě přes ostravské Vítkovice a Kunčice a dál na Slovensko. Dnes ráno se podařilo otevřít frekventované nádraží Ostrava-Svinov a v poledne také úsek mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Na zprovoznění dalších tratí pracovníci Správy železnic usilovně pracují.
23.09.2024
Namísto čtyřkolejného přejezdu ve Studénce vznikne podjezd
Správa železnic nahradí další přejezd na koridorové trati, aktuálně vypsala výběrové řízení na zhotovitele podjezdu ve Studénce. Ten bude určen pro osobní auta, vozidla integrovaného záchranného systému, cyklisty a chodce. Pro nákladní auta se vybuduje nová obslužná komunikace. Samotné zahájení stavby se plánuje příští rok na jaře, ke zprovoznění podjezdu dojde na konci roku 2026.
23.09.2024
Správa železnic a ÖBB-Infrastruktur připravují lepší spojení na trase Praha – České Budějovice – Linec
Správa železnic dnes podepsala s rakouským správcem železniční infrastruktury ÖBB-Infrastruktur dohodu o přeshraniční spolupráci. Jejím cílem je vypracovat studii zaměřenou na společnou strategickou perspektivu pro trasu Praha – České Budějovice – Linec jako možnou novou vysokokapacitní trať.
18.09.2024
Klíčová část hlavního koridoru se po povodních otevře v pátek
Správa železnic pokračuje v intenzivním odstraňování následků ničivých povodní na severní Moravě a ve Slezsku. Už v průběhu pátku 20. září plánujeme zprovoznit úsek hlavní trati mezi Hranicemi na Moravě, Studénkou, Polankou nad Odrou a ostravskými stanicemi ve Vítkovicích a Kunčicích. Cestující se tak znovu dostanou z Prahy na Slovensko přes Ostravu bez nutnosti využít náhradní autobusy. Mimo provoz zatím zůstanou stanice Ostrava-Svinov a Ostrava hlavní nádraží.
16.09.2024
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi
V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
11.09.2024
Drážní hasiči předvedli ukázky práce s vyprošťovacími vozidly
Na tankodromu v Milovicích se dnes uskutečnila prezentace speciálních vozidel drážních hasičů spojená s ukázkami výcviku zaměstnanců v řízení a obsluze vyprošťovacích tanků. Návštěvníci akce se také seznámili s různými možnostmi využití představované požární techniky.
10.09.2024
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě
V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se dnes uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
05.09.2024
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů
Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
04.09.2024
Modernizace několika tratí v Královéhradeckém kraji má zelenou
Správa železnic může pokračovat v projektové přípravě modernizace tratí na sever od Hradce Králové ještě před projednáním studie proveditelnosti rychlého spojení RS5 Praha – Wrocław. Umožnila to výjimka, kterou včera schválila Centrální komise Ministerstva dopravy.
03.09.2024
Začíná modernizace nádraží v Chrastavě a Hrádku nad Nisou
Správa železnic dnes slavnostně zahájila rekonstrukce nádraží v Chrastavě a Hrádku nad Nisou. Práce ve dvou sousedních stanicích na trati z Liberce do saské Žitavy potrvají do listopadu příštího roku. Cestující se díky nim dočkají bezbariérového přístupu k vlakům i pohodlnějšího přestupu na autobusy. Obě železniční stanice budou komplexně modernizovány, a to včetně nádražních budov.