Přejít k obsahu

Železnice v Praze

Metropole České republiky spolu s největším krajem, který jí obklopuje, jsou úzce vzájemně provázené ve všech ohledech, samozřejmě včetně železniční dopravy.

Poslední aktualizace 11. 9. 2023 

Hlavní město Praha je charakteristické velice hustou železniční sítí a silnou mezinárodní, dálkovou i příměstskou dopravou. Kapacita železniční dopravní cesty je v řadě úseků prakticky vyčerpána, což způsobuje problémy v zajištění včasnosti a pravidelnosti železniční osobní dopravy a téměř neumožňuje realizovat v denní době železniční nákladní dopravu.

Významná část tratí v železničním uzlu Praha je dotčena modernizací (směr Beroun, Lysá nad Labem). Realizace staveb je s ohledem na ostatní dopravní infrastrukturu metropole velice komplikovaná. Řeší se taky železniční spojení s Letištěm Václava Havla Praha a zaústění vysokorychlostních tratí.

Opravy, údržbu a modernizaci často komplikuje památková ochrana objektů a staveb.

S ohledem na koncentraci obyvatelstva na relativně malé ploše je velice často řešena problematika hlukové zátěže.

Praha - mapa
Stavby na území hlavního města Prahy

V roce 2022 se podařilo dokončit stavby Prodloužení podchodu v žst. Praha Hlavní nádraží a rekonstrukci fasády žst. Praha hl. n.

V současné době je v rámci teritoria Prahy poměrně vysoká rozestavěnost z minulých let – intenzivně se pracuje na 10 stavbách v sumární hodnotě celkových investičních nákladů 16,34 mld. Kč. Jde například stavby Optimalizace traťového úseku Mstětice - Praha-Vysočany, Zvýšení trakčního výkonu TNS Balabenka, ale i další (výpravní budova v žst. Praha hl. n., Praha-Radotín); zahájena byla stavba Praha Bubny – Praha Výstaviště.

Kromě toho se připravuje k následné realizaci dalších 33 staveb v sumární hodnotě investičních nákladů ve výši téměř 269 mld. Kč. Jako velmi významné vnímáme především připravované stavby spojující Prahu s Letištěm Václava Havla. Příprava těchto staveb je nesmírně složitá a i finančně náročná; nicméně, jedná se o jednu z priorit jak Správy železnic, tak i hlavního města Prahy. Dalšími prioritami je v etapách pokračování realizace rekonstrukce Praha hlavní nádraží (výpravní budova a odbavovací hala), ale i modernizace žst. Praha-Smíchov a další stavby.

V roce 2022 se pokračovalo v rekonstrukci železničních přejezdů za účelem zvyšování bezpečnosti; v roce 2022 byl dokončen jeden přejezd, rovněž tomu bylo v prvním pololetí roku 2023.

 

 


Významné akce oprav a údržby infrastruktury 2023

V březnu 2023 byla zahájena oprava trakčního vedení v žst. Praha-Libeň a oprava mostu v km 9,053 v úseku Praha-Braník – Modřany.


V letním období se předpokládá realizace akcí Cyklická údržba trati v úseku Praha-Běchovice (mimo) – Poříčany (mimo) a Cyklická údržba trati v úseku Praha-Holešovice – Vraňany (obě částečně zasahují na území Středočeského kraje): tyto akce zahrnují opravu geometrických parametrů koleje, doplnění štěrku, výměnu kolejnic, opravu bezstykové koleje, souvislé broušení výhybek v hlavních dopravních kolejích. Převážně ve druhém pololetí probíhá oprava mostu v km 412,700 na trati Praha Masarykovo nádraží – Děčín hl.n., most v Praze-Holešovicích.

 

Významné stavby nádražních budov v roce 2023

Jelikož komplexní stavební zásahy na nádražních budovách na území hlavního města Prahy jsou součástí probíhajících či plánovaných velkých investičních akcí, OŘ Praha provádí především průběžnou úpravu nádražních objektů ve své správě. V březnu 2023 byla zahájena oprava nádražní budovy žst. Praha-Zbraslav

Železnice ve Středočeském kraji

Středočeský kraj má velice hustou železniční síť regionálních drah i koridorů. Většina tratí je silně vytížena, často na samé hranici kapacitních možností. Další zvyšování počtu vlaků příměstské dopravy je při stávající kapacitě již v zásadě vyloučeno.

Kraj ve střednědobém časovém horizontu čeká intenzivní výstavba jak nového rychlého spojení Praha – Berlín nebo tunelu do Berouna, tak i modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla. Součástí této trasy je také dokončená rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze.

Pozornost je věnována i regionálním dráhám, když v uplynulých letech byly prostřednictvím opravných akcí stabilizovány parametry většiny z nich. Tím došlo k odstranění existujících omezení rychlosti. Výše uvedené charakteristice regionu Středočeského kraje odpovídají i poměrně vysoké objemy investic do rekonstrukcí a modernizací tratí.

V roce 2022 byla v teritoriu kraje ukončena celá řada investičních akcí, a to například Prodloužení podchodu v žst. Benešov, Rekonstrukce nástupiště na zastávce Ledečky, Zvýšení trakčního výkonu TNS Rostoklaty, Zajištění bezbariérového přístupu v žst. Roztoky u Prahy.

V současné době je zde rozestavěno 12 staveb v souhrnné hodnotě celkových investičních nákladů ve výši téměř 32,41 mld. Kč. Mezi nejzásadnější z nich patří například Modernizace trati Sudoměřice – Votice s několika novými tunely, Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně), Čelákovice (mimo) – Mstětice (včetně), Velim – Poříčany, Modernizace trati Kladno – Kladno Ostrovec, taky rekonstrukce nádražní budovy v žst. Beroun a další.

Kromě toho je ve fázi přípravy 54 dalších staveb v souhrnné hodnotě celkových investičních nákladů více než 433 mld. Kč (například stavby na spojení ve směru Letiště Václava Havla – Kladno, nebo stavby v teritoriu Mladé Boleslavi či Nymburka, rekonstrukce několika nádražních budov, např. Mladá Boleslav hl.n., Čáslav, Benešov u Prahy, Krupá, Dolní Bousov); intenzivně se připravují akce rychlých spojení v úsecích Praha–Běchovice – Poříčany, dále Poříčany – Světlá n. Sázavou a Praha Balabenka – sjezd Lovosice.

V roce 2022 se pokračovalo v rekonstrukci železničních přejezdů za účelem zvyšování bezpečnosti, a to u 32 přejezdových zařízení; v prvním pololetí roku 2023 bylo dokončeno 7 přejezdových zařízení, v druhé polovině roku se předpokládá investovat do zvýšení bezpečnosti 15 přejezdů. Stejně jako v minulém roce probíhají i letos na železničních přejezdech opravné akce zaměřené jak na přejezdovou konstrukci, tak na zabezpečovací zařízení.


Významné akce oprav a údržby infrastruktury 2023

V březnu 2023 byla dokočnena oprava zabezpečovacího zařízení ve stanici Liběchov, v květnu pak oprava trakčního vedení v úseku Libice nad Cidlinou – Poděbrady – obě akce započaté před rokem 2023. Na začátku roku 2023 byla zahájena oprava trakčního vedení v úseku Stará Boleslav (mimo) – Dřísy (včetně). V období březen až květen 2023 probíhala oprava výhybek v žst. Bakov nad Jizerou. V březnu začala oprava trati v úseku Zruč nad Sázavou – Červené Janovice, oprava mostů na trati Kutná Hora – Zruč nad Sázavou nebo oprava zabezpečovacího zařízení v žst. Mnichovo Hradiště včetně odbočky Zálučí, následně v dubnu pak začala oprava trati v úseku Noutonice – Středokluky nebo oprava trati v úseku Hýskov – Roztoky u Křivoklátu, jejíž realiazcí bude završeno několikaleté úsilí o obnovu prakticky všech úseků této trati.

V průběhu tohoto roku se předpokládá realizace akcí Cyklická údržba trati v úseku Praha-Běchovice (mimo) – Poříčany (mimo) a Cyklická údržba trati v úseku Praha-Holešovice – Vraňany (obě částečně zasahují na území Hlavního města Prahy): tyto akce zahrnují opravu geometrických parametrů koleje, doplnění štěrku, výměnu kolejnic, opravu bezstykové koleje, souvislé broušení výhybek v hlavních dopravních kolejích.

 

Významné stavby nádražních budov v roce 2023

V letošním roce byla zahájena oprava nádražní budovy ve Vraném nad Vltavou.

Ukázky významných staveb nádražních budov