Železnice v Ústeckém kraji

Železniční doprava hraje v Ústeckém kraji významnou roli. Například v době povodní se železnice stala jedinou přístupovou trasou mezi Prahou, Děčínem a německými Drážďany. Hustota železniční sítě historicky vychází ze silně zastoupeného průmyslu a množství nerostného bohatství. Tomu odpovídá i intenzita nákladní dopravy.

Poslední aktualizace 11. 9 . 2023

Ve střednědobém časovém horizontu proběhne na území kraje výstavba přeshraničního tunelu ve směru do Drážďan, jako součást plánované vysokorychlostní sítě tratí. Připravuje se rekonstrukce pravobřežní trati Kolín - Nymburk – Ústí nad Labem-Střekov – Děčín a dále do Německa, využívané zejména nákladní dopravou.

Ústecký kraj - mapa

I vzhledem k výše uvedené charakteristice směřují do rekonstrukcí a modernizací tratí kraje značné investice.

V roce 2022 bylo zde dokončeno několik investičních akcí: Elektrizace trati Kadaň Prunéřov – Kadaň, 2 mosty na trati Louny – Libochovice, a Rekonstrukce nástupišť Šluknov.

V současné době je zde 9 staveb rozestavěných v souhrnné hodnotě celkových investičních nákladů ve výši 3,55 mld. Kč; mezi nimi například Rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v žst. Lovosice, Rekonstrukce žst. Bohosudov, Rekonstrukce výpravních budov v žst. Teplice v Čechách, v žst. Bílina a další.

Kromě toho je pro tento region připravováno dalších 43 staveb v souhrnné hodnotě celkových investičních nákladů ve výši 165,7 mld. Kč. Jedná se například o Optimalizaci traťového úseku Litoměřice dolní nádraží (včetně) – Ústí n.Labem Střekov (mimo) a navazujícího úseku Ústí n.Labem Střekov (vč.) – Děčín východ (mimo), Rekonstrukci mostu v km 3,040 trati Ústí n. Labem – Střekov – Ústí n. Labem západ. Probíhá i příprava vysokorychlostních tratí v úseku Praha Balabenka – sjezd Lovosice a Ústí n. Labem – st. hranice SRN.

V roce 2022 se pokračovalo v rekonstrukci železničních přejezdů za účelem zvyšování bezpečnosti a to u 36 přejezdových zařízení; v první polovině roku 2023 byl dokončen 1 přejezd, v druhé polovině roku 2023 se předpokládá investovat do zvýšení bezpečnosti u 3 přejezdů. Stejně jako v minulém roce probíhají i letos na železničních přejezdech opravné akce zaměřené jak na přejezdovou konstrukci, tak na zabezpečovací zařízení.

 

Vytížení tratí v kraji

Osobní a nákladní vlaky - mapa

Významné akce oprav a údržby infrastruktury 2023

V letošním roce bude finálně dokončena oprava traťového úseku Liběšice – Úštěk, která vhodně navázala na realizovanou investiční akci. V minulém roce zahájená oprava PZS v žst. Litoměřice horní nádraží byla dokočnena v průběhu prvního pololetí. V letošním roce pokračuje oprava mostů v úseku Klobuky – Louny, dále probíhá oprava staničních kolejí v žst. Řehlovice nebo oprava trati v úseku Most – České Zlatníky.

Nejvýznamnější opravnou akcí roku 2023 je oprava trati v úseku Blatno u Jesenice – Petrohrad s plánovaným dokončením v roce 2024, která započala v červnu.

V letošním roce byla také zahájena oprava trati v úseku Ohníč – Úpořiny, v srpnu začínají opravy PZS v úseku Františkov nad Ploučnicí – Horní Police, v listopadu pak oprava zabezpečovacího zařízení v úseku Vraňany – Lovosice. Dokončení těchto akcí se předpokládá v roce 2024.

 

Významné stavby nádražních budov v roce 2023

V polovině tohoto roku se předpokládá dokončení opravy nádražní budovy ve stanici Podbořany. Tento nádherný historický objekt si obnovu plně zasloužil, nově zde bylo zřízeno také zázemí pro zaměstnance správy tratí. Dokončena letos bude také celková oprava nádražní budovy v Rybništi a Blatnu u Jesenice. Na začátku druhého pololetí by měla být zahájena oprava nádražních budov v žst. Žatec a Ústí n.L.-Střekov.

Akce oprav a údržby budov v roce 2023

Investice v blízké budoucnosti čeká několik nádražních budov, a to např. v Mostě, Lovosicích, Hněvicích a dalších.

 

Ukázky významných staveb nádražních budov