Personalistika

Chtěl být strojvedoucím, míří na pozici výpravčího

Jedním z cílů naší organizace je přilákat do svých řad mladé lidi. Jedním z těch, u kterých se to již podařilo, je signalista Ondřej Netušil. Původně chtěl být strojvedoucím, nakonec ho ale více lákalo podílet se na řízení dopravy. Jeho cílem je stát se výpravčím

Jaké byly vaše začátky na železnici?

Vyučil jsem se elektrikářem a chtěl jsem být strojvedoucím. Postupem času jsem zjistil, že mě tato práce vůbec neláká, rozhodl jsem se začít pracovat u Správy železnic. Zhruba před třemi roky jsem nastoupil do přípravného kurzu na signalistu. Jezdili jsme po jednotlivých stanicích, abychom vůbec poznali, co ta profese obnáší. Zkoušku D-03 a nástavbové zkoušky jsem složil v listopadu 2021, první samostatnou směnu jsem si odsloužil na Štědrý den toho roku na stavědle v Novém Strašecí. Je to zajímavá práce, jsou zde pravidelné nástupy, víte, kdy půjdete domů. Už jsem si na tento režim zvykl.

Kde všude sloužíte?

Momentálně sloužím jako hradlař na hradle Kazín na trati Praha Beroun a jako signalista v Lužné u Rakovníka. Pokud bych chtěl někam jinam, je nejprve nutné zjistit, zda je tam volné místo. Pak následuje pár zkušebních směn a zkouška praktické způsobilosti pro danou stanici. To je něco jako autorizace u výpravčích. Důležité je zejména znát staniční řád i jeho přílohy a dále veškeré poměry ve stanici. Pokud to vše zvládnete, dostane doklad, že jste uspěl a můžete v té stanici sloužit. Platnost zkoušky praktické způsobilosti pro každou stanici je jeden rok, pro prodloužení platnosti dokladu musíte během roku odsloužit alespoň jednu směnu.

Co vám přináší vaše práce?

Přineslo mi to spoustu nových lidí do života, pak samozřejmě nějaké dovednosti. Učím se od výpravčích nebo od kolegů, práce mi nezevšední, a hlavně mě to neskutečně baví. Dělám, co jsem chtěl.

Jaké máte plány do budoucna?

Chtěl bych být výpravčím v nějaké klidnější stanici, alespoň ze začátku. Ideální by byl třeba Nižbor. Musím ještě dodělat maturitu, tu bych měl mít příští rok, pak bych rád nastoupil do kurzu na výpravčího. Pokud by tedy byla možnost.

Jak se vám práce na železnici promítá do soukromého života?

Rodinu nemám, osobní život tak zatím moc neřeším. Přesto se do určité míry musím přizpůsobit. Sloužíme noční i víkendy, zatím ale nemám pocit, že by mi tato práce něco brala. Jsem střídač a sloužím jen pár směn v měsíci. O prázdninách jsem tady byl i v pracovní době, během školního roku o víkendech. Rád bych si také udělal seznání pro nějakou další stanici, například Krupou nebo Řevničov, případně Hostivici nebo Jeneč. Mám velmi úzký vztah k této lokalitě a chtěl bych tady zůstat. Provozní obvod Beroun je moje srdcovka.