Personalistika

Energií konference Správy železnic byla šedesátka vysokoškoláků

Jakou podobu budou mít připravované VRT, kolik kilometrů českých tratí chrání ETCS, co všechno umí program pro modelování staveb a jak bude vypadat nová železniční doprava? To vše se řešilo na 8. ročníku interaktivní konference Správy železnic.

Více než šedesát studentů si nenechalo ujít každoroční konferenci, na které Správa železnic představuje témata, o kterých se aktuálně mluví na české železniční infrastruktuře a také v rámci evropských institucí. Železniční doprava v Česku se opět dostává do popředí zájmu veřejnosti také díky tomu, že představuje zejména pro mladé lidi udržitelný, bezpečný a spolehlivý způsob cestování. Železnice se i díky doplňkovým službám na nádražích stává běžnou součástí jejich života. Současní středoškoláci a vysokoškoláci tak mají nemalý vliv na její budoucí podobu. „Chceme ještě víc vtáhnout studenty do změny vnímání české železnice. Její modernizace bude pro ně a další generace užitečná,“ uvedl Jiří Čížek z odboru strategie. „Bez toho, abychom věděli, jak vnímají další vývoj železniční dopravy, by veřejné prostředky byly jen stěží efektivně vynakládané. Budoucností v osobní dopravě jsou jednoznačně vysokorychlostní tratě,“ dodal.

Studenty zaujal nejen evropský zabezpečovací systém
Hlavními tématy letošní konference s názvem Energie železnice byly evropský vlakový zabezpečovací systém ETCS, příprava a výstavba vysokorychlostních tratí, BIM (program pro modelování budov či objektů ve stavebnictví), modernizace infrastruktury pro nákladní dopravu, rozvoj diagnostických prostředků a konverze trakční napájecí soustavy. Během diskuzí se řešila také postupná digitalizace železnice a nové informační systémy. „Studenti projevili velký zájem o moderní postupy v přípravě železničních staveb. Prezentace zahraničního experta ze společnosti SNCF mezi mladými účastníky rezonovala a pravděpodobně i přispěla k potvrzení jejich představ o budoucím směřování. Po přednáškovém bloku následovala neformální diskuze na téma přípravy vysokorychlostních tratí ve Francii,“ neskrýval nadšení ze studentů na konferenci jedna z hlavních tváří letošního ročníku, Jan Kubelka ze Stavební správy vysokorychlostních tratí. Druhý z odborných moderátorů Radek Volf zase o studentské konferenci řekl: „Je vidět, že téma evropského vlakového zabezpečovače zajímá nejen odbornou veřejnost či Evropskou komisi, ale i české studenty. Tyto akce mají smysl a naše konference to opět potvrdila.“

Nejaktivnějším studentům se otevřely dveře ke stážím
Celá akce se konala v elegantním prostoru galerie Café Louvre na Národní třídě v Praze 27. dubna. Sekundárním cílem bylo zájemce o železnici z řad studentů zkontaktovat s odborníky ze Správy železnic. A to se také podařilo. Vybraní účastníci, kteří se nejvíc zapojovali do dění konference a přinášeli do diskuzí nové pohledy na věc, získali na místě exkluzivní pozvánku na listopadový technický workshop Správy železnic. Ten jim otevírá dveře ke speciální tříměsíční placené stáži a k následné nabídce pracovní spolupráce na jednom z top projektů Správy železnic. Kromě toho si hosté mohli po celý den pochutnávat na skvělém a originálním cateringu, který pro mě připravil šéfkuchař Café Louvre. Díky neformálním rozhovorům se zástupci Správy železnic, francouzského správce infrastruktury a evropského sdružení ERTMS pak získali zajímavé kontakty, které využijí v budoucím profesním životě. V rámci doprovodného programu vystoupil inspirátor Stanislav Cihelník s tématem nových metod hašení. Celým programem účastníky prováděl tiskový mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Video a fotky z konference naleznete na studentském webu spravazeleznic.cz/studenti a YouTube Správy železnic.