Personalistika

ETCS: Nový level zabezpečení české železnice

Jednotný evropský zabepečovací systém ETCS a jeho výhody byly hlavním tématem přednášky pro studenty na Střední škoel technické a dopravní v Ostravě-Vítkovicích.

Jak evropský vlakový zabezpečovač funguje a jak se liší od ostatních systémů jako je například český liniový vlakový zabezpečovací systém LVZ? To a ještě víc se studenti dozvěděli od Vojtěcha Porwisze z oddělení ETCS a moderních technologií, které se specializuje na samotný systém vlakového zabezpečovače, a jehož hlavním úkolem je implementace interoperabilního řešení do prostředí české železnice.

Vedle teorie uvítali středoškoláci ukázky reálných situací z testovacích jízd a zároveň si mohli ověřit své znalosti díky kvízům o zabezpečovací technice.

Evropský vlakový zabezpečovací systém je součástí systému ERTMS (Europan Rail Traffic Management System), který popisuje a definuje technická specifikace o interoperabilitě - TSI CCS (řízení a zabezpečení). Tento dokument je standardem Evropské unie zajišťující kompatibilitu, bezpečnost, spolehlivost a efektivitu. Systém ETCS byl vyvinut jako součást evropského harmonizovaného systému řízení železniční dopravy, skládá se z infrastrukturní a mobilní část. Hlavním úkolem systému ETCS je kontrola jízdy vlaku na základě vydaného oprávnění k jízdě, v případě rizikového chování strojvedoucího tento systém provádí zásah do řízení.