Provoz

Každý přejezd vyžaduje maximální pozornost řidiče

Řidiči se domnívají, že je možné chovat se jinak na přejezdu zabezpečeném signalizačním zařízením a závorami a jinak na přejezdu vybaveném pouze výstražnými kříži. V chování řidičů na nich by ale žádný rozdíl být neměl. Každý přejezd vyžaduje maximální ostražitost, opatrnost a disciplinovanost, platí zde více než jinde pravidlo dvakrát měř a jednou řež.

Nepozornost řidiče automobilu na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži, následná srážka s vlakem a ukázka postupů všech složek integrovaného záchranného systému při řešení následků této mimořádné události. To bylo téma letošní připomínky Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech ILCAD 2023.

Při překonávání přejezdu řidič osobního vozidla nevěnoval dostatečnou pozornost provozu a nerespektoval zásady správného chování v okolí přejezdů. Následně došlo ke srážce s přijíždějícím vlakem. V osobním automobilu byli zraněni tři cestující, z toho dva těžce a jeden lehce. Následkem srážky došlo k těžkému poškození osobního vozidla. Proto museli být pasažéři z automobilu vyproštěni technikou. Při zásahu jeden těžce zraněný svým poraněním podlehl. Za smrt jednoho člověka a těžká zranění dalších mohla jednoznačně nepozornost řidiče automobilu.

Správa železnic ročně vynakládá značné částky do modernizace a zvýšení zabezpečení přejezdů všech kategorií. Nutno ale zdůraznit, že každý přejezd je zabezpečený. I když tam je třeba jen výstražný kříž. O to více je nutné věnovat maximální pozornost průjezdu přes podobný přejezd.

Statistika na železničních přejezdech je přitom neúprosná, čísla jsou téměř neměnná – na přejezdech každý rok dojde k přibližně 150 mimořádným událostem, kolem 40 osob při nich přijde o život a 90 dalších je zraněno.