Aktuality

Rychlodráha na letiště se blíží

Léta slibovaný projekt rychlodráhy na pražské letiště se přiblížil k uskutečnění. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala projektanta pro důležitý úsek mezi železniční stanicí Praha-Veleslavín a budoucí zastávkou Praha – Letiště Václava Havla.

Výběrová komise zvolila za nejvhodnější mezi třemi uchazeči nabídku firem Metroprojekt a Sudop Praha. Rozhodla nejnižší cena – 60 963 700 korun. Vítězmá zpracovat projektovou dokumentaci úseku z Veleslavína (kde zastavuje metro na lince A) na letiště. Trať povede dílem po stávající Buštěhradské dráze, zcela nové koleje pak odbočí k terminálům a ranvejím v Ruzyni.
„Zhruba před třemi týdny jsme dostali písemné vyrozumění, že komise vybrala naši nabídku,“ potvrdil pro server Lidovky.cz generální ředitel Metroprojektu David Krása. Zpracování dokumentace pro devět kilometrů dlouhou část této důležité tratě ale jeho firma v kapse ještě nemá.

Konkurence se odvolává

„Komise vybrala zhotovitele, ale soutěž ještě není uzavřená. Společnost Cedop se proti rozhodnutí odvolala a my budeme v zákonné lhůtě její požadavek řešit,“ řekl ke stávající situaci Marek Iliaš, mluvčí zadavatele zakázky, kterým je státní správce kolejí SŽDC.
Výběrová komise nabídku firmy Cedop vyřadila, protože podle jejího názoru nesplnila kvalifikační kritéria. Pokud by společnost neuspěla s odvoláním, může se obrátit ještě na antimonopolní úřad. Vpřípadě jeho záporné odezvy mohou správci železnice podepsat smlouvu s vítězem tendru.
Ten pak musí do devíti měsíců vypracovat projektové materiály včetně dopadů do platné dokumentace EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Trať má zajistit rychlé a důstojné spojení centra Prahy, začíná na Masarykově nádraží, s mezinárodním letištěm v Ruzyni.
Metroprojekt, jehož nabídku komise vyhodnotila jako nejvhodnější, se podílí na přípravě dokumentace pro územní rozhodnutí i u některých dalších částí této takzvané rychlodráhy.

Radnice prosazuje trasu pod zemí

V této pokročilejší fázi přípravy je například úsek mezi stanicemi Praha-Bubny a Praha-Výstaviště nebo část tratě spojující letiště a Kladno. Nejproblematičtější je v tuto chvíli úsek mezi Dejvicemi a zmíněným Veleslavínem. Projekt tam narážel na odpor městské části Praha 6, která prosazuje dražší vedení trasy pod zemským povrchem.
Nyní soutěžený úsek mezi Veleslavínem a Ruzyní je velmi důležitý z toho důvodu, že by k vlakové dopravě na letiště mohl teoreticky sloužit sám o sobě. U nádraží Veleslavín totiž zastavuje metro linky A, takže například turistůmmířícím k letadlům by stačilo přestoupit na vlak z podzemní dráhy.
Naposledy se k projektu jako celku – který je z velké části modernizací, elektrifikací a zrychlením stávající tratě směr Kladno – vyjádřil v červnu tohoto roku premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj má být trať na pražské letiště hotová mezi lety 2023 a 2024. Vyjít byměla podle odhadů zhruba na 20 miliard korun.
Část peněz bymohla přijít z operačního programu Doprava II.