Provoz

Větší objem odstraňování rizikových stromů z blízkosti tratí se daří držet

Během posledního období vegetačního klidu, které skončilo posledním březnovým dnem, odstranila naše státní organizace z okolí železničních tratí porost, který odpovídá zhruba půl milionu vzrostlých stromů. Díky tomu se zase o něco zvýší bezpečnost provozu vlaků.

Počasí v naší republice charakterizují v posledních letech častější bouřky, vichřice a další extrémní meteorologické jevy. Ty vyvrací nebo lámou i dřeviny, které se nachází v dopadové vzdálenosti kolem železničních tratí. Na koleje ve většině případů padají zcela zdravé stromy, proto je nutné provádět preventivní kácení. Odstraněný porost se pak využije jako palivové dřevo nebo se z něj vyrobí dřevní štěpka. Objemy vykácené zeleně z okolí tratí se postupně v posledních letech zvyšují, na přelomu loňského a letošního roku se odstranilo o 25 tisíc vzrostlých stromů více než za stejné období předchozího roku. „S cílem snížit počet mimořádných událostí způsobených pádem stromů na tratě jsme přistoupili k intenzivnějšímu a také cílenějšímu kácení potenciálně nebezpečných dřevin. Vytipovali jsme rizikové úseky, na které jsme se zaměřili. Aktuálním výsledkem je pokácení porostu, který v přepočtu odpovídá 489 826 vzrostlých stromů,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Projevila se zejména zvýšená aktivita při kácení porostů v Praze a ve Středočeském kraji, kde je výrazný podíl elektrifikovaných tratí. Právě opravy trolejí poškozených spadlými kmeny nebo větvemi způsobují největší problémy při obnovení provozu. Potenciální riziko představují i dřeviny podél tratí, které rostou na pozemcích dalších majitelů, nejvýznamnější zastoupení mezi nimi mají především Lesy České republiky. „Díky vzájemné spolupráci nejen se zmiňovaným státním podnikem se nám daří navyšovat počty i těchto pokácených stromů. Za poslední sledované období jich bylo v přepočtu 9 169,“ pokračuje Jiří Svoboda.



Pomohla nová legislativa
Nová legislativa zjednodušila od roku 2020 celý proces preventivního kácení. Změnil se především zákon o dráhách, který jasně definuje rizikové porosty a zamezuje rozdílnému výkladu v rámci jednotlivých institucí. Podle novelizovaného znění stromoví a jiné porosty, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdného profilu dráhy, ohrožují bezpečnost či plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy. Dalším zlepšením situace ve prospěch odstraňování rizikových dřevin od tratí je oprávnění našich zaměstnanců vstupovat a následně odstraňovat a oklešťovat potenciálně nebezpečné dřeviny i na cizích pozemcích, pokud tak po upozornění provozovatele dráhy neučinil vlastník sám v přiměřené lhůtě a rozsahu. Správa železnic tak získala možnost zasahovat v případech, kdy vlastník pozemku na výzvy nereaguje a nekomunikuje, protože je například dlouhodobě mimo republiku.

Povolení nahradila oznamovací povinnost
Tři roky stará legislativní úprava změnila nutnost získat od orgánů ochrany přírody povolení k odstraňování nadlimitních dřevin na pouhou oznamovací povinnost. Týká se to však pouze dřevin kácených kvůli zajištění provozuschopnosti nebo bezpečné a plynulé drážní dopravy. Kácení tedy musí být předem oznámeno místnímu orgánu ochrany přírody. Ten má samozřejmě i nadále možnost do plánovaného odstraňování dřevin zasahovat a také tak v řadě případů činí, a to zejména požadavky na provedení místního šetření a případné snížení plánovaného počtu kácených dřevin.