Aktuality

Vlakové spojení centra Prahy s letištěm

Po Novém roce by měly začít práce vlakovém spojení pražského letiště s centrem metropole. Vlaky by měly vyjíždět z Masarykova nádraží, v jehož blízkosti by se už v polovině roku 2017 mělo začít stavět. První vlaky by podle Správy železniční dopravní cesty mohly na letiště dojet za osm let.

Hromadnou dopravou se dnes lidé z centra Prahy na letiště dostanou za třičtvrtě hodiny. Použít musí metro nebo tramvaj a v poslední části cesty také autobus. Vlak by měl cestování zjednodušit a také zrychlit na půl hodiny.

„Letiště Václava Havla denně odbaví 35 tisíc cestujících, ale je potřeba si uvědomit, že sem denně směřují i další tisíce doprovodných rodinných příslušníků a zaměstnanců letiště,“ říká Marika Janoušková, mluvčí letiště.

Zatím jezdí většina lidí autem. Autobus využije pětina.

„Autobusová linka 119 jezdí každých pět minut a v průběhu letní sezóny zaznamenáváme několik spojů, které nepobírají cestující. S tím, jak roste letiště Václava Havla o několik procent ročně, ten vlak bude potřeba v co nejkratší době,“ říká Martin Fafejta z ROPIDu.

Podle ankety, kterou SŽDC provedlo přímo na letišti, by víc než polovina lidí z tisícovky oslovených nejraději využila vlak.

„Jako první by měla začít rekonstrukce Negerlliho viaduktu, který je za námi v pozadí, tady jsme v situaci, kdy v březnu příštího roku by měla být zahájena soutěž na zhotovitele stavby,“ upřesnil Marek Illiaš, mluvčí SŽDC.

Nejdřív je nutné zkontrolovat statiku viaduktu. Stavební práce by trať mezi Prahou a Kladnem v těchto místech měli uzavřít až na dva roky. Jeho modernizace vyjde na víc než miliardu, dohromady celá stavba na letiště včetně nejnákladnějších tunelů přijde na minimálně 23 miliard.

„První výluka by mohla nastat v červenci,“ řekl Illiaš.

V hlavní špičce by podle studií vlaky z Masarykova nádraží měly jezdit v 15 minutových intervalech. A končit budou v Kladně. Na trase by mělo být dohromady 18 zastávek. Vedle vlakového spojení na letiště, které by mělo končit někde v těchto místech, bylo ve hře ještě prodloužení metra. To by ale prý nemělo dostatečnou kapacitu. Martin Schneider, Česká televize.