Aktuality

Začíná výstavba železnice na letiště

Už zítra začne jedna z největších a nejsledovanějších staveb na železnici posledních let – oprava pražského Negrelliho viaduktu. Během tří let by se měl z velké části proměnit do podoby z roku 1850.

Historický Negrelliho viadukt se dneškem ocitá na téměř tři roky v rukách stavebních dělníků a restaurátorů. Správa železniční dopravní cesty spouští dlouho očekávanou rekonstrukci více než 160 let starého mostu; opravy si vyžádají 1,4 miliardy korun z českého rozpočtu a evropských fondů. Železničáři stavbu zároveň vnímají jako první etapu budování kolejového spojení Masarykova nádraží s pražským letištěm.

„Po viaduktu se v současné době může jezdit maximálně čtyřicítkou, po rekonstrukci se traťová rychlost zvýší až na 60 kilometrů v hodině. Tím dojde k výraznému zvýšení plynulosti provozu,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Práce provede sdružení firem Hochtief, Strabag a Avers. Sanací projde všech 99 původních mostních oblouků. Dělníci nahradí pouze dvě mostní konstrukce z pozdějšího období, které překonávají ulici Prvního pluku a Křižíkovu. V rámci rekonstrukce se sjednotí řada prvků, které se nyní tvarově liší.

Jednotnou podobu tím dostanou především římsy a zábradlí. Opravy se zároveň dočká i novější spojovací viadukt, který v roce 1875 umožnil přímé spojení stanic v Bubnech a Libni mimo dnešní Masarykovo nádraží.

Stavební práce výrazně omezí vlakovou dopravu. Od 4. července bude většina vlaků mezi Prahou a Kladnem končit a začínat na nově zřízené zastávce Vltavská, pro vybrané vlaky budou konečnou stanicí Bubny či Dejvice. Rychlíky z Děčína a osobní vlaky z Kralup nad Vltavou pojedou z Roztok u Prahy na Masarykovo nádraží odklonem přes holešovické nádraží.

Viadukt z pískovcových a žulových kvádrů byl vybudován v letech 1846 až 1850 stavitelem Aloisem Negrellim. Z Holešovic přes ostrov Štvanice a Karlín původně přiváděl vlaky do centra Prahy ze směru od Drážďan.