Aktuality
05.09.2024
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů
Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
04.09.2024
Modernizace několika tratí v Královéhradeckém kraji má zelenou
Správa železnic může pokračovat v projektové přípravě modernizace tratí na sever od Hradce Králové ještě před projednáním studie proveditelnosti rychlého spojení RS5 Praha – Wrocław. Umožnila to výjimka, kterou včera schválila Centrální komise Ministerstva dopravy.
03.09.2024
Začíná modernizace nádraží v Chrastavě a Hrádku nad Nisou
Správa železnic dnes slavnostně zahájila rekonstrukce nádraží v Chrastavě a Hrádku nad Nisou. Práce ve dvou sousedních stanicích na trati z Liberce do saské Žitavy potrvají do listopadu příštího roku. Cestující se díky nim dočkají bezbariérového přístupu k vlakům i pohodlnějšího přestupu na autobusy. Obě železniční stanice budou komplexně modernizovány, a to včetně nádražních budov.
27.08.2024
Automatický systém upozorňuje stavební dělníky na blížící se vlak
Správa železnic začala používat systém ATWS, který zvyšuje bezpečnost při stavebních pracích prováděných za provozu vlaků. Zařízení automaticky detekuje blížící se vlak a upozorňuje na něj akustickou a vizuální výstrahou. Pro ověřovací provoz systému byl vybrán traťový úsek z Karlštejna do Berouna.
26.08.2024
Obnovou projde další historická nádražní budova v Plzni
Rekonstrukce památkově chráněné nádražní budovy ve stanici Plzeň-Jižní Předměstí začne ještě letos. Správa železnic vybrala jako zhotovitele společnost Chládek a Tintěra, Pardubice, její nabídka byla ve výši 84 763 361 korun. Více než sto let starý novorenesanční objekt čeká celková obnova, zlepší se zázemí pro cestující, veřejně přístupné prostory budou bezbariérové.
21.08.2024
Rekonstrukce trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu, Správa železnic hledá projektanta
Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Nyní vyhlásila výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem výtoňského mostu. Vlaky budou moci nově využívat tři koleje v delším úseku. Přínosem pro obyvatele podél železnice bude nejen tišší provoz vlaků, ale také rozšíření několika podchodů pod tratí. Stavět se bude v letech 2026 až 2028.
16.08.2024
V Přerově přibudou další sály pro dálkové řízení provozu
Centrální dispečerské pracoviště v Přerově se rozšíří o další budovu, Správa železnic nyní hledá jejího zhotovitele. Stavbaři vybuduji nový šestipodlažní objekt, ve kterém se bude mimo jiné nacházet šest dispečerských sálů. Z nich se bude dálkově řídit provoz na dalších tratích na Moravě a ve Slezsku. Zahájení prací se plánuje na konci letošního roku, dokončení pak v létě 2027.
15.08.2024
Česká železnice přechází na systém ETCS
Na české železniční síti přibývá vlaků, které jezdí pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS. Od začátku srpna jej využívají dopravci, kteří splňují požadované podmínky, a to na tratích, kde bude zaveden výhradní provoz ETCS od ledna příštího roku. Prezentace jednotlivých funkcí systému pro novináře se dnes uskutečnila na zkušebním železničním okruhu ve Velimi.
14.08.2024
Správa železnic spouští první mapový portál pro vysokorychlostní trať Praha – Drážďany
Správa železnic představuje nový mapový portál GIS Podřipsko, který umožní veřejnosti aktivně se zapojit do plánování vysokorychlostní tratě spojující Prahu s německými Drážďany, konkrétně v úseku mezi hlavním městem a Lovosicemi.
13.08.2024
Nejenom čekárna. Správa železnic rozšiřuje nabídku služeb na nádražích
Služby na nádražích se dynamicky vyvíjí a reagují na měnící se potřeby cestujících. Kromě standardních kaváren a obchodů se v posledním období objevuje i řada méně obvyklých zařízení, jako jsou lékařské ordinace, veterinární kliniky nebo pobočky úřadů. Nejnovějším příkladem jsou nové prostory pro policejní hlídky, které vznikly ve zrekonstruované nádražní budově v Českých Budějovicích.
12.08.2024
Nový železniční most u Brandýsa umožní rozšířit dálnici D10
Výstavba nového přemostění dálnice D10 u Brandýsa nad Labem postoupila do další fáze, stavbaři odstranili v noci ze soboty na neděli stávající železobetonovou konstrukci. Tu nahradí nový obloukový most, který svou délkou umožní budoucí rozšíření dálnice na tři pruhy v každém směru. Kvůli stavebním pracím je do konce října přerušený provoz vlaků mezi Čelákovicemi a Brandýsem.
12.08.2024
Hlavní nádraží v Mladé Boleslavi získá moderní zázemí
Cestující v Mladé Boleslavi se mohou těšit na příjemné prostředí, které jim poskytne zcela nová budova na tamním hlavním nádraží. Uvnitř objektu se bude nacházet moderní odbavovací hala s pokladnami a veřejnými toaletami. Správa železnic nyní vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele stavby, nejvyšší přípustná nabídková cena je 130 814 115 korun. Samotné práce se plánují od února příštího roku do jara 2026.
09.08.2024
Kampaň na nádražích ukázala cestu k psychologické pomoci
Červencová iniciativa Správy železnic a Národního ústavu duševního zdraví pomohla rozšířit povědomí o odborné pomoci při řešení psychických potíží. Na speciální linku 116 123 se díky kampani obrátilo nejen více lidí trpících duševními problémy, ale i ti, kteří hledají pomoc pro své blízké.
31.07.2024
Na modernizovanou trať v Kladně se vrací vlaky
Přestavba trati napříč největším městem Středočeského kraje pokročila. Správa železnic dnes navečer obnoví provoz mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, první vlaky vyjedou na koleje zítra. Využívat budou prozatím jednu kolej, k zahájení dvoukolejného provozu dojde už za necelý měsíc. Stavba je součástí projektu modernizace trati Praha – letiště – Kladno.
29.07.2024
Vlaky zrychlí na dalším úseku pod Krušnými horami
Správa železnic vybrala zhotovitele rekonstrukce trati z Kyjic do Chomutova. Přestavbu bezmála osmikilometrového dvoukolejného úseku pod Krušnými horami provedou společnosti COLAS CZ a COLAS Rail. Jejich nabídková cena byla 1 925 599 284 korun. Modernizací projdou dvě zastávky, současně se zvýší traťová rychlost. Zahájení prací je v plánu letos v srpnu, hotovo bude v polovině roku 2027. Předpokládané celkové náklady stavby přesahují 3 miliardy korun.
26.07.2024
Cestování na nádražích v Chrastavě a Hrádku nad Nisou bude pohodlnější
Dvě frekventovaná nádraží na trati z Liberce do saské Žitavy čeká už letos celková rekonstrukce. Jako zhotovitele staveb v Chrastavě a Hrádku nad Nisou vybrala Správa železnic společnost Skanska, která podala souhrnnou nabídku ve výši 1 238 755 536 korun. Stanice projdou kompletní přestavbou včetně nádražních budov, změní se rozmístění nástupišť. Zahájení prací na obou místech se plánuje v září, dokončení příští rok v listopadu.
25.07.2024
Modernizace trati z Domažlic na státní hranici s Německem má své projektanty
Správa železnic vybrala projektanty modernizace traťového úseku mezi Domažlicemi a státní hranicí s Německem. Projektovou dokumentaci vypracují firmy VECTORAMA a SUDOP Praha, které podaly nabídku ve výši 43 789 000 korun. Samotné stavební práce se plánují v letech 2027 až 2030.
23.07.2024
Hranice získají nové nádraží od švýcarských architektů
Správa železnic dnes vyhlásila vítěze architektonicko-urbanistické soutěže na novou budovu nádraží Hranice na Moravě. Vítězný návrh pochází od švýcarsko-českého konsorcia Nemec Taller Architektur, které tvoří architekt Lukáš Taller a projektant dopravních staveb Miroslav Vondřich. Jejich projekt zaujal porotu elegantním designem a schopností přizpůsobit se budoucím dopravním potřebám města.
22.07.2024
Do průmyslové zóny v Kvasinách dojedou vlaky rychleji a bez emisí
Správa železnic hledá zhotovitele prací na trati mezi Týništěm nad Orlicí, Častolovicemi a Solnicí. Výsledkem bude modernizovaná a navíc kapacitnější trať, která umožní provoz většího počtu nákladních vlaků. To podpoří další rozvoj průmyslové zóny Solnice/Kvasiny. Rychlost vlaků se zvýší až na 120 km/h. Práce by měly začít v závěru letošního roku, úplně hotovo bude na konci roku 2027. Celková předpokládaná hodnota prvních dvou etap je 2,5 miliardy korun.
19.07.2024
Stanice Jihlava město v roce 2026: nová budova i moderní nástupiště
Přestavba městského nádraží v Jihlavě může začít, Správa železnic vybrala zhotovitele prací. Stavbu provede společnost Skanska, která podala nejvýhodnější nabídku ve výši 1 266 866 061 korun. Stanice, která se nachází blízko centra krajského města, zcela změní podobu. Vzniknou nová nástupiště, na která bude přístup podchodem. Dosluhující nádražní budovu nahradí nový objekt, který bude zároveň sloužit jako zázemí nově vybudovaného dopravního terminálu. Zahájení prací se plánuje už v srpnu, dokončení pak v polovině roku 2026.