Vysokorychlostní železnice v ČR

Vysokorychlostní železnice v České republice bude součástí systému Rychlých spojení (RS). Systém rychlé železnice zahrnuje kromě novostaveb vysokorychlostních tratí (VRT), modernizovaných konvenčních tratí s vysokorychlostními parametry a dalších modernizovaných tratí také odpovídající vozidlový park a provozní koncept.

Ať už jedete z centra a velkého nebo menšího města, vždy se dostanete včas do cíle. Expresní vlaky totiž v části své trasy využijí VRT a jindy běžnou konvenční trať. Je to možné díky propojenosti mezi vysokorychlostní a běžnou železnicí.

Vysokorychlostní vlak se objeví i mimo VRT a bude tak sloužit významné části obyvatel země.

Přípravu systému Rychlých spojení schválila vláda České republiky.

Hlavní směry Rychlých spojení:

  • RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – Katowice
  • RS 2 Brno – Břeclav – Wien / Bratislava
  • RS 3 Praha – Plzeň – Domažlice – Bavorsko (konvenční trasa s vyššími rychlostními parametry)
  • RS 4 Praha – Ústí nad Labem – Dresden
  • RS 5 Praha – Wrocław


Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou klíčovým prvkem Rychlých spojení.

V České republice jsou připravovány tyto VRT:

  • RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava
  • RS 2 VRT Brno – Rakvice
  • RS 4 VRT Praha – Ústí nad Labem – Dresden
  • RS 42 VRT (Praha –) Louny – Most
  • RS 5 VRT Praha – Hradec Králové – Wrocław
     

Mapa úseků VRT

Vysokorychlostní tratě jsou součástí evropského dopravního systému, tzv. sítě TEN-T (transevropská dopravní síť). Do evropské vysokorychlostní železniční sítě jsou zařazeny novostavby tratí s minimální rychlostí 250 km/h a rekonstruované spojovací tratě pro rychlost do 200 km/h.

Mapa VRT ve střední Evropě

Všechny vysokorychlostní tratě v plánované síti VRT v České republice jsou připravovány ve spolupráci se zahraničními partnery. VRT ve směru do Německa je připravována v úzké kooperaci se společností DB Netz. VRT východně od Prahy jsou připravovány jako součást propojení hlavních měst zemí V4.