VRT Polabí

S ohledem na očekávané vysoké využití je tento úsek jako jediný připravován ve čtyřkolejném provedení.
Rychlé spojení: |
RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava – Polsko |
Úsek: |
Praha-Běchovice – Poříčany |
Délka: |
29 km |
Maximální rychlost: |
320 km/h |
Provoz: |
osobní vysokorychlostní vlaky |
Územní rozhodnutí: |
předpoklad 2023 |
Zahájení stavby: |
předpoklad 2026 |
Uvedení do provozu: |
předpoklad 2030 |
Úsek umožní mírné zkrácení jízdních dob již stávajících vlaků a výrazné zvýšení kapacity příměstského úseku. Přínosem proto bude i pro cestující na stávající trati Praha – Poříčany, kde se uvolní prostor pro zavedení dalších osobních a spěšných vlaků.
Aby bylo možné široké využití VRT různými vlaky, je součástí VRT hned několik napojení na běžnou železniční síť:
- ve směru Kolín pro provoz dálkových vlaků po železničním koridoru,
- ve směru Nymburk pro provoz dálkových vlaků ve směru Hradec Králové a regionálních expresních vlaků do středočeského regionu,
- v další fázi rozvoje se plánuje také propojení do stanice Praha-Zahradní Město, které zajistí další kapacitu a zároveň výrazně zvýší spolehlivost provozu.
Terminál Praha východ
Na úseku je připravován terminál Praha východ, který bude sloužit jako „letiště“ pro dálkové cesty včetně zahraničích a současně jako běžný terminál P+R pro každodenní cesty do centra Prahy.
Z tohoto terminálu bude cesta do Brna trvat pouze cca 45 minut, do centra Prahy pak cca 15 minut.
Aktuální stav přípravy stavby
VRT Polabí je jedním z tzv. pilotních úseků VRT. To znamená, že je připravován ve zrychleném režimu. Jaké konkrétní kroky Správa železnic nyní realizuje a jaké připravuje pro nejbližší období, je znázorněno v harmonogramu níže.
Zákres pracovní trasy VRT
Trasa VRT Polabí ze studie proveditelnosti zakreslená do letecké mapy je na obrázcích níže. Svahy zářezů jsou znázorněny hnědě, svahy náspů zeleně, trať samotná červeně. Trasování VRT se bude v dalších stupních dokumentací upřesňovat, stejně jako protihluková opatření, přeložky komunikací, polohy a délky přemostění a další prvky a detaily.
Trasa VRT ve větším detailu je k vidění v prezentacích z projednání v jednotlivých obcích, které jsou publikovány zde: https://www.spravazeleznic.cz/vrt/projednani