VRT Střední Čechy

Stavebně se jedná o novostavbu dvoukolejné trati elektrizované střídavou napájecí soustavou a vybavenou evropským zabezpečovacím systémem ETCS.
Rychlé spojení: |
RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava – Polsko |
Úsek: |
Poříčany – Světlá nad Sázavou |
Délka: |
70 km |
Maximální rychlost: |
320 km/h |
Provoz: |
osobní vysokorychlostní vlaky |
Územní rozhodnutí: |
předpoklad 2025 |
Zahájení stavby: |
předpoklad 2028 |
Uvedení do provozu: |
předpoklad 2032 |
Aby bylo možné široké využití VRT různými vlaky a byla zajištěna dlouhodobá spolehlivost provozu, je součástí VRT hned několik napojení na běžnou železniční síť:
- ve směru Světlá nad Sázavou pro trvalý provoz dálkových vlaků obsluhujících severní část Kraje Vysočina, dočasně také pro provoz vlaků Praha – Jihlava a pro ostatní spoje na trase Praha – Brno,
- ve směru Český Brod pro nouzové využití v případě mimořádnosti a pro zajištění údržby trati.
Součástí stavby bude rovněž celková přestavba železniční stanice Světlá nad Sázavou, která zahrne výstavbu bezbariérových nástupišť s přístupem podchodem a také náhradu problematického přejezdu.
Aktuální stav přípravy stavby
Jaké konkrétní kroky Správa železnic nyní realizuje a jaké připravuje pro nejbližší období, je znázorněno v harmonogramu níže.
Zákres pracovní trasy VRT
Trasa VRT Střední Čechy ze studie proveditelnosti zakreslená do letecké mapy je na obrázcích níže. Svahy zářezů jsou znázorněny hnědě, svahy náspů zeleně, trať samotná červeně. Trasování VRT se bude v dalších stupních dokumentací upřesňovat, stejně jako protihluková opatření, přeložky komunikací, polohy a délky přemostění a další prvky a detaily.
Trasa VRT ve větším detailu je k vidění v prezentacích z projednání v jednotlivých obcích, které jsou publikovány ZDE