VRT Polabí

S ohledem na očekávané vysoké využití je tento úsek jako jediný připravován ve čtyřkolejném provedení.
Rychlé spojení: |
RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava – Polsko |
Úsek: |
Praha-Běchovice – Poříčany |
Délka: |
29 km |
Maximální rychlost: |
320 km/h |
Provoz: |
osobní vysokorychlostní vlaky |
Územní rozhodnutí: |
předpoklad 2023 |
Zahájení stavby: |
předpoklad 2025 |
Uvedení do provozu: |
předpoklad 2029 |
Úsek umožní mírné zkrácení jízdních dob již stávajících vlaků a výrazné zvýšení kapacity příměstského úseku. Přínosem proto bude i pro cestující na stávající trati Praha – Poříčany, kde se uvolní prostor pro zavedení dalších osobních a spěšných vlaků.
Aby bylo možné široké využití VRT různými vlaky, je součástí VRT hned několik napojení na běžnou železniční síť:
- ve směru Kolín pro provoz dálkových vlaků po železničním koridoru,
- ve směru Nymburk pro provoz dálkových vlaků ve směru Hradec Králové a regionálních expresních vlaků do středočeského regionu,
- v další fázi rozvoje se plánuje také propojení do stanice Praha-Zahradní Město, které zajistí další kapacitu a zároveň výrazně zvýší spolehlivost provozu.
Terminál Praha východ
Na úseku je připravován terminál Praha východ, který bude sloužit jako „letiště“ pro dálkové cesty včetně zahraničích a současně jako běžný terminál P+R pro každodenní cesty do centra Prahy.
Z tohoto terminálu bude cesta do Brna trvat pouze cca 45 minut, do centra Prahy pak cca 15 minut.
Aktuální stav přípravy stavby
VRT Polabí je jedním z tzv. pilotních úseků VRT. To znamená, že je připravován ve zrychleném režimu. Jaké konkrétní kroky Správa železnic nyní realizuje a jaké připravuje pro nejbližší období, je znázorněno v harmonogramu níže.