Historie

Do sbírky NTM zamířily další historické drážní exponáty

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a jeho protějšek z Národního technického muzea Karel Ksandr podepsali smlouvu o převodu nepotřebných historicky cenných vozidel a vybavení tratí do sbírek NTM. Pokračuje tak spolupráce navázaná před dvěma roky.

Národní technické muzeum spravuje a dokumentuje vývoj vědy a techniky v historických českých zemích. Cílem vzájemné smlouvy o spolupráci se Správou železnic uzavřené v roce 2020 je koordinovat přístup k zachování a popularizaci železniční infrastruktury v její současné i historické podobě. Předávané movité věci mají historickou hodnotu, která svým charakterem bude sloužit k plnění úkolů muzea jako národní muzejní instituce.

Do sbírky NTM míří mimo jiné exponáty, které již dosloužily svému původnímu účelu a nahrazují se novými technologiemi či vozidly. Předměty zůstávají v majetku státu, místo Správy železnic se ale o ně postará muzeum. Exponáty se stávají evidovaným sbírkovým předmětem muzea, jejich případný další převod je už plně v gesci NTM.


 

Mezi letos předávanými exponáty figurují historická speciální vozidla, jako je drezína MUV 69.1-154 se zhutňovačem štěrkového lože ZŠ 72, přívěsný osobní vozík k této drezíně s označením PV 64 (původně PVO 1) nebo kolejový sněhový pluh KSP411s-137. Dále jde o celou řadu zařízení, která byla z dráhy odstraněna při modernizaci tratí či výstavbě nových železničních koridorů. Jde tak například o mechanická návěstidla a pohon mechanických závor ze zrušené stanice Heřmaničky, sdělovací a staniční zabezpečovací zařízení z nedaleké Střezimíře, světelná návěstidla ze stanic Praha-Radotín, Světec, Bohosudov a Žalhostice nebo součásti přejezdového zabezpečovacího zařízení z revitalizované trati Žalhostice – Litoměřice horní nádraží – Liběšice.