Historie

28.03.2024
Dálkové řízení provozu se prosazuje i na méně důležitých tratích
Řídit provoz vlaků na mezinárodních koridorech a hlavních tratích z jednoho dispečerského pracoviště není dnes již nic výjimečného. Dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení (DOZ) se ale postupně prosazovalo i na méně důležitých celostátních tratích i na tratích regionálních.
15.03.2024
Parní vodárna v Kolči připomíná zašlou slávu Pražsko-duchcovské dráhy
Dnes už tak trochu pozapomenutá Pražsko-duchcovská dráha (PDE) patří sice do skupiny uhelných drah, avšak na rozdíl od svých konkurentek její výstavbu inicioval stát, aby zlevnil dopravu severočeského uhlí do Prahy.
16.02.2024
V bývalé řevnické nádražní budově se dnes vaří pivo
I zdánlivě obyčejná nádraží, jako je to v Řevnicích nedaleko Prahy, mají zajímavou historii. Odráží historii železnice propojenou s rozvojem sídel podél kolejí, ale i dobu, kdy byly české země integrální součástí rakouské monarchie.
17.01.2024
Choceňský tunel se stal svému staviteli osudným
Tunel, který už není tunelem. Přitom byl jedním z prvních u nás, ale známe jej asi nejvíce kvůli smrti jednoho z prvních stavitelů českých železnic. Skrývá však také jedno dosud nerozluštěné tajemství.
19.12.2023
Železniční most pod Bulovkou pomohl hlavně tranzitní dopravě
Velkým tématem pražského železničního uzlu byl průjezd tranzitních nákladních vlaků přes Negrelliho viadukt. Tratě od Kolína a do Děčína byly totiž propojeny jen přes dnešní Masarykovo nádraží a pro jízdu tranzitních vlaků sloužil od roku 1871 tzv. spojovací viadukt.
25.10.2023
Dvounádraží v Týništi nad Orlicí je výsledkem rivality konkurentů
Vzájemná rivalita konkurenčních železničních společností byla příčinou výstavby několika dvounádraží na našem území. Ta byla často tvořena i mimoúrovňovými kříženími, která nevznikla z důvodu dopravní technologie, jako tomu bylo například v Německu, ale vlastně jen proto, aby se koleje konkurentů vzájemně nepotkaly.
22.09.2023
Nádraží na hranici je dnes symbolem spojené Evropy
Nádraží v Železné Rudě-Alžbětíně je unikátní díky své poloze přímo na státní hranici. Pohnuté dějiny 20. století se promítly nutně i do historie této pohraniční přechodové stanice. Dnes je symbolem změn po roce 1989.
13.09.2023
První digitální stavědlo bylo ve stanici Hluboká nad Vltavou
Během prvního pololetí letošního roku jsme vám přinesli tři díly seriálu o poválečném vývoji zabezpečovacího zařízení u nás. Nyní si můžete přečíst díl poslední, který se věnuje zavádění digitálních stavědel na české železnici.
23.06.2023
Novým stavědlům postupně přibývaly elektronické prvky
V dubnovém čísle Moderní železnice jsme publikovali další část seriálu o poválečném vývoji zabezpečovacího zařízení u nás. Skončili jsme v 70. letech minulého století. Dnes se podíváme na příchod nových stavědel s elektronickými prvky.
23.06.2023
Horní Počernice jsou důkazem elegance prvorepublikové architektury
Zdvoukolejňování hlavních tratí bylo jedním z nejdůležitějších investičních programů první republiky. Dosavadních dvoukolejek bylo málo a spíš reflektovaly potřeby rakouské monarchie, byly tedy většinou orientovány v radiálních směrech vůči Vídni.
30.05.2023
Hvězdonice: Neobyčejně obyčejné nádraží na břehu Sázavy
Na první pohled obyčejné lokálkové nádraží, přesto má však v historii české železnice nezastupitelné místo. Ačkoliv se vývoj nakonec ubíral jiným směrem, platí slova Járy Cimrmana: Někdo musel slepou uličku lidského poznání ohledat a ohlásit světu: Tudy ne, přátelé!
17.04.2023
Cesta k zabezpečovacímu zařízení domácí produkce
V únorovém čísle Moderní železnice jsme přinesli první část seriálu o poválečném vývoji zabezpečovacího zařízení na československé železnici. Nyní se podíváme, kudy se ubíral vývoj stavění dopravní cesty v 60. a 70. letech minulého století.
16.02.2023
Dvě nádraží připomínají bývalou slávu zdejší železnice
Severočeský Manchester nebo také Malý Manchester v českém Nizozemí. Těmito přezdívkami se mohl pyšnit Varnsdorf, když jeho textilní průmysl dosáhl ve třetí třetině 19. století obrovského rozmachu. Samozřejmě také díky železnici.
16.02.2023
Cesta k digitálním stavědlům začala v Chrastu u Chrudimi
Elektrický proud a následně polovodičová a výpočetní technika umožnily konstrukci zcela nových druhů stavědel. Ta snižovala fyzickou námahu obsluhy, zvyšovala bezpečnost dopravy, přispěla ke zkrácení časů při stavění vlakových cest a umožnila i dálkové ovládání zabezpečovacích zařízení.
02.01.2023
Pohled do historie vlakových zabezpečovačů
Zařízení s mechanickým kontaktem mezi vozidlem a traťovou částí byla prvními vlakovými zabezpečovači na železnici. Již v roce 1850 požadoval vrchní železniční inspektor William Yolland, aby byl vyvinut systém, který upozorní strojvedoucího a zastaví vlak při projetí návěsti Stůj.
29.12.2022
Do sbírky NTM zamířily další historické drážní exponáty
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a jeho protějšek z Národního technického muzea Karel Ksandr podepsali smlouvu o převodu nepotřebných historicky cenných vozidel a vybavení tratí do sbírek NTM. Pokračuje tak spolupráce navázaná před dvěma roky.
12.12.2022
Unikátní nákladové nádraží na Žižkově postupně nahradí nová městská čtvrť
Nákladové nádraží Žižkov je dnes takřka ikonickým místem blízko centra Prahy, přestože v době svého provozu nebylo veřejnosti tolik známé. Protože sloužilo výhradně nákladní dopravě, obestíralo je i jisté tajemno.
15.11.2022
První zrušená trať u nás zanikla po šesti letech provozu
Sedmdesátá léta 19. století byla nejplodnějším obdobím výstavby železnic v našich zemích. Přesto ne všem se v té době dařilo. Ukázkou může být i Plzeňsko-březenská dráha.
14.11.2022
Do rozvoje návěstění se promítaly nejnovější trendy z elektrotechniky
Návěstní technika se již od 50. let 19. století opírala o pokrok elektrotechniky promítající se do dorozumívacích a zabezpečovacích zařízení na železnici. Rozvoj dálkového ovládání návěstidel a posléze i výhybek umožnil vytvářet přímé vazby mezi jejich polohami pomocí zabezpečovacích přístrojů.
11.11.2022
Nádraží Litice nad Orlicí patří mezi nejkrásnější u nás
Železniční trať z Chlumce nad Cidlinou na státní hranici u Lichkova je součástí tzv. doplňovací sítě Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB) a také výsledkem požadavku Pruska jakožto vítěze Prusko-rakouské války na propojení železnic obou států.