Historie

Dvě nádraží připomínají bývalou slávu zdejší železnice

Severočeský Manchester nebo také Malý Manchester v českém Nizozemí. Těmito přezdívkami se mohl pyšnit Varnsdorf, když jeho textilní průmysl dosáhl ve třetí třetině 19. století obrovského rozmachu. Samozřejmě také díky železnici.

Text: Marek Binko

Foto: autor

 

Textilní výroba zde probíhala již od počátku 18. století, ale až masivní industrializace podmíněná výstavbou železnice znamenala její rozvoj. Umožnila totiž nejen tradičně dovoz uhlí do kotelen, které dávaly sílu parním strojům pohánějícím stroje v dílnách, ale také přísun do té doby vzácných surovin pro textilní výrobu ze zámoří. První vlak do Varnsdorfu přivedla Česká severní dráha (BNB) z Děčína, respektive Bakova nad Jizerou 16. ledna 1869. Stalo se tak na základě koncese vydané v říjnu 1865. Varnsdorf byl od léta 1868 již městem, které mělo okolo 14 tisíc obyvatel, čímž se stal i největším městem na síti BNB. Zdejší nádraží se mělo stát přechodovou stanicí pro trať do saské Žitavy, ale protože ještě nebyly vyjasněny všechny požadavky na dimenzování výpravní budovy, byla nejprve postavena malá provizorní. Ta sloužila do roku 1871 (zbourána byla až v 50. letech minulého století), kdy současně s přivedením železnice ze Žitavy došlo k otevření definitivní výpravní budovy. Jejím autorem byl architekt Moritz Hinträger, rodák ze západočeských Žinkov, který v té době pracoval pro Společnost státní dráhy (StEG). Téměř 100 metrů dlouhou stavbu ve slohu tudorské gotiky, zakončenou pavilony, realizovala firma Adolfa Tichého z Prahy. Budova byla v 50. letech rekonstruována, přičemž ale přišla o svou romantizující podobu. V roce 2020 byla již jako velmi zanedbaná zbourána, vyjma západního pavilonu, který byl zrekonstruován.

 

Zchátralá budova čeká na opravu

Pokračování trati Saských královských drah ze Žitavy přes Varnsdorf dále do Eibau bylo dokončeno posledním úsekem z Varnsdorfu do Seifhennersdorfu v září 1876. Na české části této peážní železnice vzniklo nádraží Starý Varnsdorf, po 2. světové válce Varnsdorf staré nádraží, se čtyřmi kolejemi a výpravní budovou v novorenesančním slohu. Osobní doprava zde byla ukončena po druhé světové válce, peážní provoz byl přerušen do roku 1951, a to jak německých vlaků mezi Zittau a Eibau přes český Varnsdorf, tak i českých mezi Hrádkem nad Nisou a Varnsdorfem přes německou Žitavu. V místě bývalé stanice Starý Varnsdorf byla 18. října 2013 otevřena zastávka Varnsdorf staré nádraží. Zchátralou výpravní budovu koupilo v loňském roce město. O 1,2 km dále směrem ke státní hranici byla 19. prosince 2013 otevřena zastávka Varnsdorf-pivovar Kocour, zcela financována zdejším pivovarem. Čekárnu z rezivějícího plechu v podobě historických beden od piva navrhla pražská architektonická kancelář Domy jinak.