Rozhovory

Nová organizační jednotka pomůže k lepšímu fungování celé naší organizace

V říjnu loňského roku vznikla nová organizační jednotka SŽ Facility, od letošního ledna se výrazně rozšířil okruh její působnosti. O co všechno se bude starat, jsme se zeptali ředitele Jakuba Červenky.

V říjnu loňského roku vznikla nová organizační jednotka SŽ Facility. Proč a co je její náplní?
Její vznik souvisí se snahou integrovat činnosti v rámci celé naší organizace. Cílem je zajistit a posílit služby a podpůrné činnosti spojené s využíváním nemovitostí, autoprovozu či řízení nájmů. Správnou implementací dojde jednoznačně ke zjednodušení celkové komunikace, a především k vyšší efektivnosti všech procesů. Nová organizační jednotka sice vznikla už loni v říjnu, ale její struktura byla poněkud odlišná, než je tomu nyní od 1. ledna 2024. V poměrně krátké době po vzniku SŽF totiž bylo zcela jasné, že pokud má opravdu fungovat, je třeba sloučit ještě některé odbory tak, aby byla schopná poskytovat komplexní servis v oblasti facility.

Které činnosti se tedy dostaly do portfolia SŽF od 1. ledna?
S příchodem bývalého odboru pozemních staveb GŘ se rozšířila činnost SŽF směrem k zajišťování provozu budov a péče o ně. Patří sem zejména provoz a služby veřejně přístupných prostor, technická správa budov a stavební obnova pozemních staveb. Využijeme plně potenciálu kolegů z bývalého odboru a jejich zkušenosti s technickou standardizací i centrálními veřejnými zakázkami, díky kterým postupně dochází ke sjednocení standardů napříč všemi oblastními ředitelstvími především v oblasti provozu veřejně přístupných prostor a jejich vybavení. Cestující i veřejnost se tak již setkávají s novým mobiliářem, vyšším standardem úklidu či postupným osazováním zařízení pro vstup a výběr poplatku na veřejných WC s možností bezhotovostní platby. Dalším podstatným tématem je přístupnost osobních nádraží, která zahrnuje orientační a informační systém pro cestující, ale i bezbariérovost budov a služby pomoci osobám s omezenou schopností pohybu a orientace ve stanicích. V neposlední řadě je potřeba jednotně přistoupit k efektivnějšímu využívání všech nemovitostí. Omezené finanční prostředky na opravy budov je nezbytné směřovat jen do objektů s perspektivou jejich dalšího využití.

Ve svém portfoliu máte velké množství činností. Budete je všechny vykonávat vlastními silami, nebo je zde prostor pro externí subjekty?
Ano, penzum aktivit je opravdu obrovské. Jde o realitní činnosti, kam patří pozbývání nebo nabývání majetku, metodika a správa smluv, strategický rozvoj, ale také o řízení nemovitostních projektů či investiční podporu. Další oblastí jsou provozní činnosti. Zde nalezneme autoprovoz, provoz budov a hmotných rezerv, požární ochranu nebo péči o sklady Správy státních hmotných rezerv. V neposlední řadě je to i technická správa pozemních staveb. Ve většině případů budeme činnosti vykonávat vlastními silami, proto také SŽF vznikla. Je však pravda, že zde bude i prostor pro externí subjekty, stejně jako tomu bylo v případě smlouvy s realitními kancelářemi. Správné nastavení spolupráce může přinést spoustu pozitiv pro naši organizaci.

Proč jste se v oblasti pronájmů nemovitostí rozhodli jít cestou spolupráce s realitními kancelářemi?
Má to hned několik důvodů. Začnu tím, že při výběru realitních kanceláří se dbalo především na jejich celorepublikovou působnost. Dále vidíme velice pozitivně možnost využití konzultací při cenotvorbě nájmů, a to i přesto, že máme zavedené postupy při určení ceny v místě a čase obvyklé. Jedním z důležitých faktorů je také zviditelnění nabízených prostor, kterými disponujeme. Je nutné říct, že realitní kanceláře z podstaty svého předmětu činnosti využívají podstatně více realitních webů, a to i v regionálním kontextu, než samotná Správa železnic. Určitým bonusem pro nás bude jistě i srovnání našich prezentací a prezentací realitních kanceláří. Jsme na začátku, ale věříme, že toto partnerství má potenciál do budoucnosti. Pokud se ukáže jako produktivní, a všechny indicie tomu nasvědčují, dojde jistě i na spolupráci v oblasti prodeje nemovitostí. Ale vše půjde postupně.

Nová organizační jednotka bude působit celorepublikově. Jak bude tedy například fungovat spolupráce s oblastními ředitelstvími?
Spolupráce s jednotlivými OŘ je jednoznačně hlavní prioritou, chceme jim být blíž. Víme, že před vznikem SŽF byla komunikace leckdy náročnější, a to jak z pohledu časového, tak i počtu vyjádření. Právě sloučení jednotlivých odborů do SŽF má tuto komunikaci usnadnit a zefektivnit. Zásadní je pro nás především intenzivní osobní spolupráce s jednotlivými OŘ. Každé je jiné, každé se potýká se specifickými problémy svého regionu. Nelze tedy zcela aplikovat jednotný vzorec na řešení situací napříč všemi OŘ. Cílem je správně je vyhodnotit a nabídnout řešení, a to od stolu s počítačem lze jen těžko. V oblasti technické správy pozemních staveb chceme jednoznačně navázat na již nastavenou spolupráci a vztahy s OŘ a dále je rozvíjet i s využitím synergických efektů daných vznikem SŽF. Spolupráci s OŘ by také měla podpořit připravovaná digitalizace činností při technické správě budov.