Infrastruktura

Otevíráme pro vás opravené prostory historických nádražních budov!

Naše státní organizace investuje ročně značné finanční částky do rekonstrukcí nádražních budov. Během následující týdnů a měsíců se otevřou novotou vonící prostory pro cestující i dopravce a další zaměstnance dráhy hned na několika místech. Zmínit lze například Plzeň či České Budějovice.

Drtivou většinu nádražních budov na českých, moravských a slezských nádražích jsme do své péče převzali v roce 2016. Ihned poté začala příprava i realizace rekonstrukcí zejména menších budov, postupně se přidávaly i větší a náročnější projekty. Letos

končí hned několik z těch, které lze označit za mimořádně náročné. Jsou to například rekonstrukce památkově chráněných budov na plzeňském a českobudějovickém nádraží. Svým rozsahem naprosto unikátní akce lze srovnat snad jen s opravou Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, kde na konci loňského roku skončila obnova historických sálů severního křídla budovy a všechny prostory se proměnily v okouzlující ukázku secesní architektury.
 

 

Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží se po náročné rekonstrukci otevřela částečně cestujícím již na začátku ledna. Stavba zahrnovala celkovou obnovu střechy, fasády interiérů, vše s důrazem na památkovou ochranu objektu. „Cílem prací bylo nejen vrátit lesk této stavbě, ale také zlepšit její vnitřní uspořádání, což ocení nejen cestující, ale i dopravní zaměstnanci. Díky rekonstrukci můžeme obsadit prostory, pro které dosud nebylo využití,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
 


Cestující ocení bezbariérový přístup do celé budovy, daleko větší nabídku komerčních služeb i pohodlí a komfort při čekání na vlak. K dispozici mají také moderní veřejné toalety, k překonání poměrně velkého výškového rozdílu mezi vstupní a horní halou slouží nově eskalátory, které doplnily výtahy. Samozřejmostí jsou nový informační systém, hlasové majáčky pro zrakově postižené či nové osvětlení vstupní haly. Bonusem navíc pak je multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop ve spodní části haly.
 

 

Na počátku února pak přivítala první cestující zrekonstruovaná nádražní budova v Českých Budějovicích. Památkově chráněný objekt ze začátku minulého století prošel největší přestavbou ve své historii. Práce probíhaly od roku 2020, vznikl zde multifunkční objekt s obchody, nabídkou služeb i moderními kancelářemi, potřebný bezbariérový přístup zajišťují výtahy. Ten v centrální části spojuje podchod s 1. nástupištěm, další se nacházejí v severní i jižní věži.
 


Objekt dostal také nový orientační a informační systém pro cestující. „Součástí projektu bylo i vybudování pasáže mezi severní věží a hlavní odbavovací halou. Jde o pomyslné propojení s Lannovou třídou, která je hlavní spojnicí mezi nádražím a centrem Českých Budějovic. Jejím otevřením snížíme počet cestujících směřujících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice, zvýší se tak jejich bezpečnost,“ pokračuje Jiří Svoboda.
 

 

Dokončením obnovy budovy v Českých Budějovicích ale letos otevírání opravených významných nádražních objektů ale rozhodně nekončí. Během roku se totiž dokončí náročné rekonstrukce budov například ve Světlé nad Sázavou, Teplicích v Čechách (1. etapa prací), Berouně či Plané u Mariánských Lázní. První cestující přivítá i novostavba ve Vsetíně. Na celé české železniční síti se momentálně opravuje, případně chystá k rekonstrukci přes 60 nádražních budov. Zatímco obnova některých se již chýlí ke konci, na jiných místech se naopak začne pracovat. Stavební firmy se tak letos objeví například v Ostravě--Vítkovicích, Lovosicích, Jaroměři, Bečově nad Teplou, Čáslavi, Jihlavě, Hlinsku v Čechách nebo Ústí nad Labem-Střekově. Náročným a dlouho očekávaným projektem bude i zahájení výstavby nové budovy Mladé Boleslavi. Na mnoha místech se tak máme na co těšit.