Volný čas

Podél Sázavy za krásnou přírodou i řadou historických památek

Jen málo tratí je tak úzce spjato s řekou jako legendární Posázavský Pacifik, trať z Prahy do Čerčan a Světlé nad Sázavou. Mezi nejkrásnější úseky 150 kilometrů dlouhé trati patří ten mezi Čerčany a Českým Šternberkem. Právě sem vás zveme na výlet.

Železniční trať z Čerčan do Světlé nad Sázavou v celé své délce sleduje řeku Sázavu. Koleje zde procházejí na úpatí prudkých zalesněných strání, často kopírují meandry řeky, vedou přes několik mostů a tunelů, míjejí hrady, zámky, kostely a další pamětihodnosti. Najdeme tu také množství rekreačních osad, které vznikly kolem Sázavy v uplynulých desetiletích. K návštěvě láká celá řada míst. Nejprve ale něco z historie. Na trati byl zahájen provoz v roce 1901, dokončena byla v roce 1903.

Šlo vlastně o dva projekty – nejprve se postavila trať Kolín – Rataje nad Sázavou – Čerčany s odbočkou do Kácova a pak navazující trať z Kácova do Světlé nad Sázavou. V dobách největší slávy zde jezdily dlouhé vlaky tažené parními lokomotivami a přeplněné zejména trampy. Dnes je provoz většinou v režii motorových vozů řady 810, jen o víkendu se zde objevují klasické vagóny tažené lokomotivou.

Sázavský klášter připomíná dávnou historii českého státu
Prakticky okamžitě po odjezdu z čerčanského nádraží se trať napojí na břehy Sázavy a jen s několika málo výjimkami bude tuto řeku sledovat až do koncové stanice. Hned druhá zastávka Zlenice vybízí k návštěvě nedaleké stejnojmenné zříceniny hradu. Leží na skalnatém ostrohu nad Mnichovickým potokem, hrad pochází z počátku 14. století. Dnes tu je zachované zdivo velké věže a obytných staveb, brány a obvodové hradby se zaoblenými nárožími a příkopy. Další zastávkou může být Sázava, město spojené s dávnou historií českého státu. Zdejší klášter pochází z 11. století a patří k nejstarším v Čechách.

Známý je především díky působení svatého Prokopa, který se stal jeho prvním opatem a který výrazně přispěl k šíření slovanské kultury. V roce 1785 byl klášter v rámci všeobecného nařízení Josefa II. zrušen a přeměněn na novorenesanční zámek. Součástí areálu je nikdy nedostavěný chrám Panny Marie a sv. Jana Křtitele ze 14. století. V malebném městečku Rataje nad Sázavou stávaly původně dva hrady, níže položený Pirkštejn s mohutnou válcovou věží, palácem a plášťovou hradbou se dochoval v původní podobě, horní při okraji náměstí byl přestavěn na renesanční a barokní zámek.

Český Šternberk je dominantou celého Posázaví
Jen o pár kilometrů dál proti proudu řeky leží patrně nejznámější a nejnavštěvovanější památka v celém Posázaví – hrad Český Šternberk. Budoval se postupně od 13. do 18. století, tedy od rané gotiky až po baroko. V průběhu let zaznamenal několik úprav, které ovlivnily jeho výslednou podobu. Zásadní barokní přeměnou prošel po skončení třicetileté války, kdy byly upraveny především interiéry. V roce 1751 byl přistavěn dolní zámek, kde byly umístěny byty úředníků a kanceláře. Prohlídková trasa vás zavede do bohatě vybavených a štuky zdobených reprezentačních pokojů, barokní kaple sv. Šebestiána s rokokovým oltářem nebo do snídaňového pokoje se stříbrnými figurkami. Hrad si dodnes uchoval vzhled středověkého sídla a je sídlem rodu Šternberků.

Na další cestě do Zruče nad Sázavou stojí za to vystoupit ještě v Kácově, kde se momentálně opravuje barokní zámek. Nedaleko něj je pak známý pivovar Hubertus. Zruč nad Sázavou nás uvítá jednak krásně opravenou nádražní budovou a pak nepřehlédnutelnou dominantou, místním zámkem. Trojkřídlý pseudogotický objekt s třípatrovou věží byl postaven v letech 1872–1878 na základech zchátralé renesanční stavby. V současnosti zde můžete obdivovat prostory připomínající poslední majitele, rodinu Schebků, včetně kaple a věže. Z jejího vrcholu je krásný výhled na starou část města, řeku Sázavu a Posázavskou dráhu. Jeden z majitelů zámku, Jan Schebek byl v 19. století významným stavitelem železničních tratí u nás.