Volný čas

Začíná sezóna nostalgických jízd, nabídka akcí bude bohatá

Během dubna vyjíždějí po zimní přestávce zvláštní vlaky složené z historických vozidel, v květnu sezóna vypuká naplno. Největší zájem bývá o vlaky, které táhne parní lokomotiva. České dráhy i letos připravily bohatou nabídku nostalgických jízd.

Zájem o historická vozidla je u nás každoročně značný. Svědčí o tom i obsazenost vlaků při akcích, které se již uskutečnily v dubnu. Svézt se přicházejí mladí i ti dříve narození. Zatímco senioři mohou zavzpomínat na své dětství, kdy cestovali starými vlaky do školy, dnešní mladí si mohou vyzkoušet, jaké bylo cestování vlakem bez Wi-Fi a bez možnosti nabíjet si cestou svůj mobil. „Navzdory velkému zvýšení cen uhlí a dalších vstupů, které ovlivňují náklady na pořádání nostalgických jízd, se nám podařilo připravit i pro letošní nostalgickou sezónu bohatý program jízd v různých koutech České republiky a také přímo v železničním muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka,“ říká ředitel Centra historických vozidel Marek Plochý.   

 

 

Začalo se o Velikonocích v Praze

Sezónu ČD Nostalgie zahájila už na začátku dubna jízdami parních vlaků v Praze a jejím okolí. Další tradiční akcí budou jízdy červených motorových vozů Hurvínek řady M 131.1 na jihomoravské romantické výletní dráze z Břeclavi do Lednice. I v těchto motoráčcích z přelomu 40. a 50. let minulého století se cestuje na dřevěných lavicích. Každoroční nostalgické jízdy budou letos také na jihočeských lokálkách nebo na Valašsku. Mezi pravidelné akce patří provoz historických vozidel na naší první elektrifikované dráze Tábor – Bechyně. Letos bude obohacen o oslavu jejího 120. výročí, která se uskuteční na konci června. „V železničním muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka začala sezóna o víkendu 29. a 30. dubna a po celý rok tam bude připraven bohatý program. Například 13. a 14. května se uskutečnil Parní víkend a na začátek října je plánované setkání Bardotek, motorových lokomotiv ze 60. let 20. století. Během roku se uskuteční také Modelářský víkend nebo závody strongmanů, kteří budou předvádět své silácké umění i v souvislosti s drážní technikou,“ upozorňuje Marek Plochý. Aktuální informace o konkrétních jízdách historických vozidel a akcích přináší průběžně web www.cdnostalgie.cz a aplikace Vlakem na výlet.

 

Nová sezóna se připravuje celou zimu

V muzeu ČD v Lužné to pravidelně žije i přes zimu, pracuje se v dílnách a probíhají přípravy na novou sezónu. Chystá se také rozšíření místní úzkokolejky, kde vznikne nové nástupiště, které bude blíže k pokladnám. „Během zimní přestávky pracovali technici v dílnách muzea naplno. Řada vozidel a lokomotiv procházela údržbou nebo většími či menšími opravami,“ popisuje Marek Plochý. Určitých úprav se dočkala také vnitřní expozice muzea. A v blízké budoucnosti čekají úpravy i depozitář v Olomouci. Tam se momentálně zpracovává architektonická studie rozvoje areálu. A na jakých vozidlech se momentálně pracuje v Lužné? Například na parní lokomotivě 313.432 Matylda z roku 1904. „Lokomotivu bychom rádi uvedli do provozu v polovině letošního roku. Práce bohužel nabraly zpoždění, které nám trochu komplikuje další naplánované opravy parních lokomotiv. Následně vrhneme veškeré kapacity na dokončení opravy parní lokomotivy 365.024, která v letošním roce oslavuje 100 let od vyrobení a představuje první konstrukci lokomotivy v samostatném Československu,“ vysvětluje Marek Plochý. Pilně se pracuje i v dalších regionech, kde jsou historická vozidla Českých drah. Například v Chebu oživili po delším odstavení motorovou lokomotivu T 333.030, v České Lípě pokračují v práci na projektu Albatrosu (498.112), který by měl být v budoucnu pěkným výstavním exponátem. V Brně se opravuje Šlechtična 475.101, u které byly demontovány staré trubky z kotle a následně se namontují nové. Větším oříškem je však oprava, respektive výroba nového parního válce.