Aktuality

05.05.2023
Hledáme projektanta pro modernizaci úseku mezi Kolínem a Nymburkem
Česká železniční síť získá další tříkolejný úsek, a to díky modernizaci přibližně dvaceti kilometrů trati z Kolína do Nymburka, pro kterou Správa železnic hledá projektanta. Realizace prací se plánuje v letech 2027 až 2033, předpokládané celkové náklady přesahují 10 miliard korun. Jejich výsledkem bude kromě kapacitnější trati také rychlejší cestování mezi Prahou a Hradcem Králové.
04.05.2023
Mezi Bezprávím a Ústím nad Orlicí se dokončují opravy poškozených kabelů, omezení pro vlaky skončí kolem poledne
Během prací sanační linky na aktuálně modernizovaném úseku prvního koridoru došlo ve středu odpoledne k poškození kabelů traťového zabezpečovacího zařízení a zároveň i optického kabelu. V důsledku poruchy jsme evidovali i výpadek zabezpečovací technologie v Chocni.
02.05.2023
Dnešní zastavení provozu mezi pražskými Vysočany a Horními Počernicemi způsobil bezprecedentní čin
Celkem 11 průstřelů objevili vyšetřovatelé dnešní mimořádné události na objektu zabezpečovacího zařízení, který se nachází v předmětném úseku. Střelba měla za následek poškození technologie a výpadek zabezpečovacího zařízení.
02.05.2023
Začnou první práce na Smíchově, Správa železnic vybrala zhotovitele
První část rekonstrukce stanice Praha-Smíchov může začít, Správa železnic už vybrala zhotovitele prací. Stala se jím společnost STRABAG Rail, která předložila nabídku ve výši 60,8 milionu korun bez DPH. Hlavní náplní stavby bude od letošního září snesení části kolejiště a demontáž lávky, která umožňuje přístup do Radlické ulice.
28.04.2023
Stavební sezona se naplno rozběhla, dopady do provozu budou letos menší
Letošní silně proinvestiční rozpočet ve výši 70 miliard korun umožňuje realizaci významných a dlouho očekávaných staveb na železnici. Plán výstavby dnes představili ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Z připravených 38 projektů na letošní rok se už podařilo zahájit přesně polovinu. Rekonstrukce tratí a nádražních budov si vyžádají nezbytná omezení provozu, jejich vliv však bude menší než v minulém roce.
27.04.2023
Modernizace pardubického uzlu běží na plné obrátky, finišují práce ve výškové budově
Náročnou přestavbu pardubického uzlu si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka v doprovodu generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody. Rekonstrukce jedné z nejvytíženějších stanic v zemi se přehoupla do druhé poloviny, postupně se modernizují nástupiště a samotné kolejiště, roste i nová lávka. Skrytější očím veřejnosti je oprava výškové budovy, která bude sloužit jako školicí centrum. Z větší části je už dokončena.
26.04.2023
Stromy a keře mizí z rizikových míst kolem tratí
Období vegetačního klidu, které probíhá vždy od listopadu do konce března, využívá Správa železnic k údržbě zeleně. Cílí přitom na oblasti, které jsou rizikové z hlediska pádu stromů a vzniku mimořádných událostí. Během uplynulých měsíců se tak z okolí tratí odstranil porost, který odpovídá téměř půl milionu vzrostlých stromů. To je přibližně o 25 tisíc víc než v předchozím období. Náklady na tuto činnost dosáhly 266 milionů korun.
24.04.2023
Geodeti pracují na mapových podkladech pro vysokorychlostní tratě na Vysočině a v Moravské bráně
Na dvou úsecích budoucí sítě vysokorychlostních tratí (VRT) se naplno rozběhly geodetické práce. Přesné mapové podklady jsou nedílnou součástí připravovaných technických návrhů nových železnic a tvoří předstupeň dokumentace pro územní rozhodnutí či společné povolení. Geodeti nyní zaměřují úseky VRT Vysočina fáze II mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší a VRT Moravská brána I v oblasti mezi Brodkem u Přerova a Prosenicemi. Práce potrvají do letošního listopadu.
21.04.2023
Vsetínská stanice právě prochází nejintenzivnější přestavbou
Rychlý postup stavebních prací na vsetínském nádraží si dnes prohlédl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda spolu se starostou Vsetína Jiřím Čunkem. Stanice se za poslední dva měsíce proměnila doslova ve velké staveniště. Zmizela polovina kolejí, roste nová odbavovací hala a hloubí se pochod. Patrné jsou také základy parkovacího domu.
20.04.2023
Vytížený úsek 2. železničního koridoru čeká kompletní rekonstrukce
Šestikilometrový úsek koridoru mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi projde modernizací, Správa železnic dnes vypsala soutěž na zhotovitele stavby. Významnou součástí připravované investice je také vybudování nové odbočky Jezernice, která rozdělí mezistaniční úsek a zvýší tak propustnost vytížené trati a zjednoduší organizaci dopravy při údržbě a mimořádnostech.
14.04.2023
Stanice a zastávky mezi Brnem a Blanskem nabízejí pohodlný přístup k vlakům
Správa železnic dnes slavnostně ukončila modernizaci dvou úseků prvního železničního koridoru za více než 7 miliard korun. Stavby z Brna do Adamova a mezi Adamovem a Blanskem zahrnovaly vedle rekonstrukce železniční infrastruktury také renovaci zastávek a sanaci tunelů. Provoz vlaků se po ročním zastavení provozu obnovil loni 11. prosince, letos probíhaly především dokončovací práce.
14.04.2023
Končí rekonstrukce stanice Adamov
Otevřením nového parkoviště v blízkosti nádražní budovy končí rekonstrukce adamovské stanice. Zahrnovala především stavbu dvou nástupišť a nové lávky přes kolejiště, která propojuje přednádraží s Hybešovou ulicí. Celkové investiční náklady stavby přesáhly miliardu korun.
13.04.2023
Holický nadjezd v Olomouci jde do realizace
Během následujících měsíců zmizí frekventovaný železniční přejezd na koridorové trati přímo v Olomouci, nahradí ho nadjezd. Hlavním zhotovitelem stavby bude FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby. Práce se naplno rozběhnou v červenci, po novém nadjezdu projedou první auta na konci příštího roku.
12.04.2023
Most od pražského Výstaviště čeká přesun do nového působiště
Z historického železničního mostu přes ulici Dukelských hrdinů v pražských Holešovicích se stane exponát Národního technického muzea (NTM). Správa železnic zahájí v sobotu demontáž ocelové konstrukce z konce 19. století. Její úlohu převezme zcela nová estakáda, která vyroste v rámci stavby trati na letiště.
03.04.2023
Operační program Doprava na železnici pokračuje, začalo nové období
První stavba Správy železnic má zajištěné financování v rámci dalšího cyklu Operačního programu Doprava. Ministerstvo dopravy schválilo na konci března první infrastrukturní projekt spolufinancovaný Evropskou unií z tohoto programu pro období let 2021–2027. Tím se stala instalace evropského zabezpečovače ETCS mezi Ústím nad Orlicí a Lichkovem.
01.04.2023
Fantově budově se díky péči Správy železnic vrací dávný lesk
Otevření renovovaných prostor v historické Fantově budově na pražském hlavním nádraží se blíží. Správa železnic dokončuje obnovu interiérů secesního objektu, na níž se začalo pracovat na podzim 2021. Prostory, kterým se pod dohledem památkářů vrací jejich původní vzhled, se dnes mimořádně zpřístupnily veřejnosti. Stavební práce skončí v létě a po kolaudaci se pak plné otevření zrekonstruovaných sálů předpokládá na podzim. Veškeré aktuality, informace o pronájmu i historii budovy přibližuje nový web fantovabudova.cz.
31.03.2023
Správa železnic zahájila vernisáž návrhů nových dřevěných přístřešků
Ode dneška si může veřejnost na pražském hlavním nádraží prohlédnout 6 návrhů nových dřevěných přístřešků pro českou železnici. Ty vzešly ze studentské soutěže Fakulty lesnické a dřevařské České zemědělské univerzity v Praze a Správy železnic. Jejím cílem bylo motivovat studenty, aby se aktivně zapojili do změny vnímání železnice a podpořili využití dřeva jako hlavního stavebního materiálu pro zastávky.
31.03.2023
Havířovská stanice projde rekonstrukcí, běží soutěž na zhotovitele
Správa železnic plánuje letos v září zahájit modernizaci havířovské stanice, po rekonstrukci bude možné zajíždění vlaků ve směru od Ostravy až do zastávky Havířov střed. Nyní vypsala zakázku na zhotovitele stavby, která by měla skončit za tři roky. Cestující získají nová nástupiště a bezbariérový přístup k nim, prodlouží se také stávající podchod do severní části města. Rekonstrukcí projde železniční svršek a spodek, zabezpečovací zařízení i trakční vedení. Celkové investiční náklady akce činí 3,2 miliardy korun.
30.03.2023
Nový VRTmobil vyráží do regionů propagovat přípravu vysokorychlostních tratí
Už v dubnu vyrazí do regionů nový VRTmobil, který přiblíží přípravu vysokorychlostních tratí (VRT) lidem v jejich okolí. Jeho hlavním cílem je posílení komunikace projektu. Mobilní informační centrum bylo dnes poprvé představeno na konferenci Železnice 2023, kterou společně se Správou železnic pořádá SUDOP Praha.
29.03.2023
Nádraží Opava západ zase slouží cestujícím, míří sem i dopravní policie
Dnešním dnem se otevřela kompletně zrekonstruovaná budova nádraží Opava západ. Nový vestibul, pokladna i sociální zázemí nabízí cestujícím komfortní a bezbariérové prostředí. Do objektu se současně přesouvají desítky opavských dopravních policistů. Celkové investiční náklady dosáhly 104 milionů korun. Práce zrealizovala společnost Metrostav DIZ.