Aktuality

01.12.2023
Reakce na aktuální zápis Nové odbavovací haly (NOH) hlavního nádraží v Praze jako kulturní památky do katalogu NPÚ
Magistrát hlavního města Prahy, společně se Správou železnic a Dopravním podnikem hl. m. Prahy jako zadavatelé Soutěžního dialogu Nový Hlavák považují za nutné vyjádřit se k současné situaci.
30.11.2023
Ministr Kupka: Máme rok na odstranění problémů se zabezpečovačem železnice ETCS
Od 1. ledna 2025 začne výhradní provoz evropského zabezpečovače ETCS, do té doby je potřeba odstranit problémy, které se objevily ve zkušebním provozu. Shodli se na tom účastníci koordinační expertní skupiny, kterou svolal ministr dopravy Martin Kupka.
30.11.2023
Správa železnic podepsala s odbory kolektivní smlouvu na příští rok
Zaměstnanci Správy železnic mají jisté podmínky, za kterých budou v příštím roce pracovat pro jednu z největších firem v Česku. Generální ředitel Jiří Svoboda totiž podepsal podnikovou kolektivní smlouvu na rok 2024 spolu se zástupci všech devíti odborových centrál.
29.11.2023
Pro vysokorychlostní trať do Drážďan hledáme řešení s co nejmenším počtem negativních dopadů
Správa železnic dnes uspořádala diskusní fórum k novému železničnímu spojení z Prahy do Drážďan. Na projektu, který spojuje Českou republiku a Německo, spolupracují také odborníci z DB Netz. Možné varianty budoucí vysokorychlostní tratě a další související témata prodiskutovali zástupci investora, Ministerstva dopravy ČR i municipalit Ústeckého kraje.
29.11.2023
Průzkum: opravu starého železničního mostu na Výtoni podporuje pouze 20 procent veřejnosti
Je třeba modernizovat železniční dopravu, nebo přihlédnout raději k památkové ochraně? Je lepší postavit nový most na Výtoni, nebo opravit starý? Tyto a další názory veřejnosti zjišťovala Správa železnic v reprezentativním průzkumu, kterého se zúčastnilo přes 1 500 respondentů z Prahy a středních Čech. Výsledky ukázaly, že pouze pětina dotázaných preferuje opravu starého, zatímco téměř dvě třetiny podporují výstavbu nového mostu.
27.11.2023
Dánští architekti promění pražské hlavní nádraží na Šťastný Hlavák
Praha, 27. listopadu 2023 – Dánské studio Henning Larsen Architects v soutěžním dialogu na úpravy území hlavního nádraží v Praze zvítězilo se svým návrhem Šťastný Hlavák. Jeho hlavní myšlenkou je přirozené propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly, nové tramvajové zastávky přímo před nádražím a historické Fantovy budovy. Navrhovaná podoba celého území klade důraz na udržitelnost, mikromobilitu a navrácení života do Vrchlického sadů. Henning Larsen Architects je součástí dánské skupiny Ramboll a v oblasti komplexních urbanistických návrhů patří mezi světové lídry.
23.11.2023
Nejen Masaryčka, Smíchov a Královo Pole. Stavební boom na české železnici pokračuje
Rok 2024 bude na české železnici ve znamení rekonstrukcí velkých stanic. Správa železnic bude v příštím roce disponovat rozpočtem ve výši 57,5 miliardy korun. Kromě přestavby Masarykova a smíchovského nádraží v hlavním městě začne i celková modernizace v brněnském Králově Poli. Stavět se ale začne také na řadě dalších míst napříč republikou, odstartují tři desítky nových staveb. Do další fáze příprav postoupí rovněž projektování vysokorychlostních tratí, pracovat se bude na 100 km nových tratí.
21.11.2023
Začala modernizace trati mezi Karlštejnem a Berounem
Správa železnic pokračuje v modernizaci koridoru podél řeky Berounky. Po úseku z pražského Smíchova do Radotína nyní přichází na řadu stavba, jejíž slavnostní zahájení se uskutečnilo dnes ve stanici Karlštejn. Obnovou projde více než sedm kilometrů trati do Berouna, dokončení prací přinese rychlejší a bezpečnější provoz. Práce v hodnotě bezmála 2,3 miliardy korun potrvají do roku 2026, budou ale mít menší vliv na dopravu, než se původně očekávalo.
20.11.2023
Další zlepšení v Lovosicích, na řadu přichází nádražní budova
Stavební ruch ve stanici Lovosice neutichne ani v příštím roce. Na právě probíhající modernizaci nástupišť zde naváže celková rekonstrukce nádražní budovy. Dojde k zateplení obvodového pláště i střech, což spolu s dalšími úpravami přinese snížení provozních nákladů. Správa železnic nyní vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele stavby, předpokládaná hodnota zakázky je 195 milionů korun. Samotné práce by měly začít na jaře příštího roku.
15.11.2023
Pražské hlavní nádraží má první automat na filtrovanou vodu. Správa železnic oznámila plán dalších instalací se startupem Lokni
Na pražském hlavním nádraží se dnes spustil provoz prvního automatu na kvalitní filtrovanou vodu do vlastní lahve. Jedná se o první z dvanácti filtračních stanic, které bude Správa železnic společně se startupem Lokni instalovat na nádražích v České republice v rámci projektu Železnice bez plastů. Namísto nákupu balené vody si tak lze načepovat perlivou či neperlivou vodu z důvěryhodného zdroje. Díky novému tarifu Nádraží si každý cestující může načepovat půl litru neperlivé vody denně zdarma.
14.11.2023
EBRD pomůže Správě železnic při výběru koncesionáře stavby trati na letiště
Správa železnic pokročila v přípravě procesu financování modernizace a výstavby trati na Letiště Václava Havla formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership, PPP). Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a ředitel pro region střední Evropy Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj (EBRD) Mark Davis dnes podepsali dohodu o poskytování poradenských služeb. Na jejím základě zajistí EBRD transakčního poradce PPP projektu, který pro Správu železnic připraví podklady k veřejné zakázce na koncesionáře celé stavby.
10.11.2023
Systém ETCS dohlíží na provoz vlaků také v úseku Přerov – Česká Třebová
Evropský zabezpečovací systém ETCS se rozšířil na dalších více než sto kilometrů železniční sítě v Česku. Správa železnic dnes slavnostně ukončila jeho instalaci mezi Přerovem a Českou Třebovou. Stavba začala v roce 2018, její celkové náklady dosáhly téměř 426 milionů korun.
10.11.2023
Správa železnic dnes představila aktuální podobu architektonické studie nového trojkolejného mostu na Výtoni
Správa železnic dnes radním a zastupitelům hl. m. Prahy představila aktuální podobu architektonické studie nového železničního mostu na pražské Výtoni. Ten by měl v budoucnosti nahradit starý most z roku 1901, který je již za hranicí své životnosti a kapacitně nestačí narůstajícím požadavkům železniční dopravy. Zastupitelé se tak mohli poprvé seznámit se změnami návrhu, které vyplynuly z jednání expertní skupiny složené ze zástupců Správy železnic, hl. m. Prahy, NPÚ a dalších dotčených subjektů.
08.11.2023
Sbíráme zkušenosti s ETCS pro budoucí provoz na koridorech
Vlaky mezi Olomoucí a Uničovem jezdí od loňského prosince pod výhradním provozem jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS. Tato trať byla po modernizaci vybrána jako nejvhodnější k zavedení pilotního provozu moderního technického zařízení, jehož instalací se zvyšuje bezpečnost i kapacita tratí. Cílem je zejména ověřit správnou komunikaci mezi traťovou a palubní (vlakovou) částí ETCS. Jde o první případ, kdy na provoz vlaků dohlíží pouze evropský zabezpečovač, proto může v průběhu ověřovacího provozu docházet ke kalibraci systému.
02.11.2023
Vlaky na trati z Plzně do Chebu mohou využívat systém ETCS
Celoevropský zabezpečovací systém ETCS zajišťuje bezpečný provoz na další části třetího koridoru. Správa železnic dokončila jeho instalaci v úseku z Plzně do Chebu. Součástí stavby bylo i vybudování nového zabezpečovacího zařízení ve stanici Cheb. Práce probíhaly od konce roku 2019, celkové investiční náklady přesáhly miliardu korun.
01.11.2023
Správa železnic posiluje ochranu před kybernetickými útoky, spouští nové dohledové centrum
Správa železnic zahájila provoz jednoho z největších a technicky nejvyspělejších pracovišť kybernetické bezpečnosti ve státní správě. Nové dohledové centrum významně posílí ochranu železniční sítě před neustále narůstajícími kybernetickými útoky. To je důležité především kvůli faktu, že se jedná o součást kritické infrastruktury státu.
31.10.2023
Nový most na Výtoni bude až o 1,1 miliardy korun levnější a může sloužit příštích minimálně 100 let
Analýza mezinárodní poradenské skupiny JASPERS, která je součástí Evropské investiční banky potvrdila, že nový tříkolejný most je ekonomicky i technicky nejvýhodnější variantou, jak vyřešit problém vysloužilého železničního mostu na pražské Výtoni.
30.10.2023
Na nádraží v Kolíně vznikne nový podchod
Výstavba bezbariérového přístupu na nástupiště v Kolíně je na spadnutí. Správa železnic už vybrala zhotovitele prací, kterým se stala společnost IR.Construction. Její nabídka byla ve výši 498,8 milionu korun. Do konce roku 2025 tak může vzniknout nový podchod, pro cestující se sníženou schopností pohybu se vybudují výtahy.
27.10.2023
Na nových úsecích koridoru na jih Čech se testovala rychlost 200 km/h
Na nedávno dokončených nových úsecích čtvrtého koridoru se v tomto týdnu uskutečnily zkušební jízdy při rychlostech až 200 km/h. Jejich cílem bylo mimo jiné prověřit reálné chování mostních konstrukcí při jízdě vlaků nad 160 km/h. Zjištěné poznatky se vyhodnotí pro případné použití těchto konstrukcí na vysokorychlostních tratích, tedy i pro rychlosti přes 300 km/h. Zkoušky byly naplánovány tak, aby měly minimální vliv na jízdu pravidelných vlaků.
26.10.2023
Nástupiště v Semilech nabízejí pohodlný nástup do vlaků
Stanice Semily získala po opravené nádražní budově také moderní nástupiště a nový podchod. Stavbu, která probíhala od loňského prosince, dnes slavnostně ukončila Správa železnic. Celkové investiční náklady dosahují výše téměř 218 milionů korun.