Přejít k obsahu

Terminál Roudnice nad Labem VRT

Terminál Roudnice nad Labem VRT představuje zcela novou éru cestování vlakem. Umožní například zkrácení jízdních dob mezi Roudnicí a hlavním městem na 19 minut. Správa železnic na jeho podobu a řešení vyhlásila architektonicko-urbanistickou soutěž a už je dokončená i architektonická studie. V rámci jejího zadání účastníci navrhli také údržbovou základnu, která poslouží k servisu celého úseku vysokorychlostní tratě.

Terminál vysokorychlostní železnice vznikne u Roudnice nad Labem na úseku VRT Podřipsko mezi Prahou a Lovosicemi. Bude sloužit jako přestupní uzel mezi VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany a místní hromadnou dopravou a zároveň jako bod systému parkovišť P+R pro dojíždění ze širokého okolí. Připravovaný terminál VRT využijí zejména obyvatelé jihovýchodní části Ústeckého a přilehlých oblastí Středočeského kraje. Nabídne rychlé železniční spojení pro pravidelné dojíždění do centra hlavního města a také pohodlné spojení s Ústím nad Labem, Brnem, Ostravou, Drážďany, Vídní a mnoha dalšími městy u nás i v zahraničí. Umístění terminálu mimo městskou zástavbu nabídne dojíždějícím bezproblémové parkování. Dobrá dopravní dostupnost bude zajištěna i napojením lokální trati 096 Roudnice nad Labem – Straškov na terminál VRT.

Terminál je hotový v podobě architektonické studie a má svým architektonickým i technickým řešením symbolizovat novou éru železniční dopravy a infrastruktury v České republice, která se po dostavbě systému VRT napojí na celoevropskou síť vysokorychlostní železnice.

V rámci studie jsou zpřesněné některé významné detaily z vítězného architektonického návrhu. Celá budova i její okolí budou navržené tak, aby lidé, kteří na terminál přicházejí, strávili přestupy mezi hromadnou či individuální dopravou a rychlovlakem pouze minimum času.  Při průchodu terminálem i příchodu k vlakům budou mít přirozená vodítka a vyznají se na místě i bez informačního systému.

V plánech je proto také lávka, která povede z parkovišť přímo k nástupištím a umožní vynechat prostor čekárny. Z toho mohou těžit zejména cestující, kteří využívají terminál pravidelně pro dojíždění za prací. V době zprovoznění trati již zřejmě nebude nutné si klasicky u pokladen kupovat papírové jízdenky.

Servisní údržbová základna obslouží celý úsek VRT Podřipsko. Je navržena se zelenou střechou a zahrnutí hlínou umožňuje přirozené chlazení celého objektu. Další výhodou je, že je zasazena do krajinného rázu, a tudíž nenarušuje panorama a je pro své okolí v podstatě neviditelná.

Správa železnic děkuje všem účastníkům soutěže za zaslané návrhy.