Aktuality

30.05.2023
Cesta vlakem z Prahy do Liberce se významně zkrátí
Centrální komise Ministerstva dopravy dnes schválila studii proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice ve variantě 200PF. Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, kromě přestavby stávajících úseků dojde také k výstavbě nových přeložek, rychlost vlaků se zvýší až na 200 km/h. Díky tomu se zkrátí doba jízdy mezi centry Liberce a Prahy na 69 minut. Železnice tak bude moct na této trase konkurovat silniční dopravě. Vlastní realizace stavby se předpokládá v následujícím desetiletí.
30.05.2023
Trať mezi Soběslaví a Doubím je připravena na rychlost 200 km/h
Soběslav se dnes stala dějištěm slavnostního ukončení modernizace traťového úseku mezi tamní stanicí a Doubím u Tábora. Jejím výsledkem je dvoukolejná novostavba trati, která po instalaci evropského zabezpečovacího systému ETCS umožní vlakům jezdit až 200 km/h. Nyní mohou projíždět novým úsekem maximálně stošedesátkou, i tak se ale podstatně zkrátily jízdní doby vlaků spojujících jižní Čechy s Prahou.
26.05.2023
Modernizace stanice Brno-Královo Pole se blíží
Plánovaná modernizace druhého nejvytíženějšího nádraží v jihomoravské metropoli postoupila do finální fáze. Správa železnic vyhlásila soutěž na zhotovitele komplexní rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole a přilehlých úseků. Zásadní proměnou projde zázemí pro cestující, postaví se moderní dopravní terminál. Se zahájením stavebních prací se počítá letos v září, hotovo by mělo být do konce roku 2025.
25.05.2023
Německá dráha (DB) otevřela nové informační centrum k výstavbě vysokorychlostní trati Praha – Drážďany
Německý správce železniční infrastruktury Deutsche Bahn zrekonstruoval památkově chráněnou budovu smolárny v Heidenau, která ode dneška slouží jako nové informační centrum projektu vysokorychlostní trati (VRT) mezi Prahou a Drážďany. Pro návštěvníky je připravena multimediální výstava přibližující vedení trati nebo výstavbu Krušnohorského tunelu. Informační panely se věnují také geologickým pracím. Podobně o projektu informuje Správa železnic v centru na hlavním nádraží v Ústí nad Labem od loňského března.
23.05.2023
Ze všech nástupišť v Roudnici nad Labem se pohodlně nastupuje do vlaků
Správa železnic dnes slavnostně ukončila rekonstrukci nástupišť v Roudnici nad Labem. Díky normové výšce 550 milimetrů nad kolejí se nacházejí v úrovni podlahy moderních vlaků, navíc jsou bezbariérově přístupná. Práce ve stanici probíhaly od srpna 2021, provedly je společnosti Chládek & Tintěra a MONZAS. Celkové náklady činí 425 milionů korun.
22.05.2023
Práce na budově v Teplicích běží na plné obrátky
Nádražní budovu v Teplicích zahalilo lešení, stavební činnost na fasádě a střeše probíhá prakticky po celém jejím obvodu. Pracuje se jak na montáži nové střešní krytiny, tak na výměně oken. Současně se provádějí restaurátorské úpravy. Směrem ke kolejím se pak demontovalo zastřešení prvního nástupiště. Většina prací v celkové hodnotě 236 milionů korun skončí v závěru letošního roku. Následně by měla začít další stavba – rekonstrukce interiéru budovy.
19.05.2023
Historická budova v Žatci slaví 150. výročí, znovu se stane ozdobou města
Správa železnic hledá zhotovitele celkové opravy nádražní budovy ve stanici Žatec. Památkově chráněný objekt vznikl v roce 1873, letos tak slaví 150 let své existence. Opravou získá novou střechu a fasádu, moderní prostory pro cestující a také bezbariérový přístup. Předpokládané celkové náklady stavby dosahují bezmála 90 milionů korun. Práce budou rozděleny na více etap a potrvají do roku 2026.
18.05.2023
Na trase budoucí vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan začínají geologické průzkumy
Správa železnic pokračuje v geologických pracích na připravované síti vysokorychlostních tratí (VRT). Po úseku VRT Podřipsko mezi Prahou a Lovosicemi přijde v druhé polovině roku na řadu také přeshraniční Krušnohorský tunel, který bude se svou délkou nejméně 26 kilometrů jeden z nejdelších ve střední Evropě. Právě v Krušných horách mohou mít vrty hloubku až půl kilometru.
17.05.2023
Od června začne na části šumavských lokálek platit letní jízdní řád
Na trati mezi Českými Budějovicemi a Černým Křížem budou od 1. června do 3. září jezdit vlaky podle letního jízdního řádu. Správa železnic ke změně přistoupila po dohodě s Jihočeským krajem a dopravcem GW Train Regio. Důvodem jsou výsledky komplexní preventivní prohlídky trati, která se provádí na konci zimního období. Ta zjistila zhoršení stavu železničního svršku, které nebylo možné předpokládat.
16.05.2023
Preventivní vlak přiváží na tři nádraží pravidla bezpečné železnice
Celkem tři místa navštíví do konce května Preventivní vlak bezpečné železnice. Společný projekt Správy železnic a Českých drah vstupuje už do patnácté sezony, speciální vlaková souprava zavítá postupně do Brna, České Třebové a Hradce Králové. Program cílí zejména na školáky ve věku 12 až 18 let, zítra odpoledne bude v brněnském Králově Poli vůbec poprvé přístupný i pro veřejnost.
15.05.2023
VRTmobil vyráží na moravskou tour, veřejnosti představí hybridní model trati
VRTmobil, tedy nové mobilní informační centrum Správy železnic, navštíví čtyři místa v blízkosti projektované vysokorychlostní trati (VRT) Moravská brána I. Zájemcům budou k dispozici odborníci, kteří se na přípravě tohoto úseku přímo podílejí. Lidé si budou moci prohlédnout také hybridní model trati.
15.05.2023
Další nástupiště v pražských Vysočanech začínají sloužit cestujícím
Práce na přestavbě nádraží Praha-Vysočany pokračují rychlým tempem, hotová jsou i zbývající dvě nástupiště. Bezbariérový přístup z nového podchodu zajišťují stejně jako v případě prvního zprovozněného nástupiště výtahy. Stavbařům zbývá ve Vysočanech dokončit ještě druhý podchod spojující všechna nástupiště s ulicemi Bratří Dohalských a U Vinných sklepů. V provozu jsou rovněž toalety pro veřejnost umístěné u nové odbavovací haly.
12.05.2023
Správa železnic už má zajištěné dodávky trakční energie pro následující rok
Správa železnic úspěšně vysoutěžila dodávky silové trakční elektřiny pro rok 2024, potřebné pro provoz elektrických vlaků na spravované železniční síti. Prostřednictvím aukce na komoditní burze PXE byla pro dodávky vybrána společnost Sev.en Industry Supply, která pro Správu železnic v příštím roce zajistí trakční energii v předpokládaném objemu 1 314 685 MWh.
11.05.2023
Vlaky mohou v úseku z Ústí nad Orlicí do Lichkova využívat systém ETCS
Další traťový úsek v Česku je připravený pro provoz pod dohledem ETCS. Správa železnic dnes slavnostně ukončila instalaci jednotného evropského zabezpečovacího systému na trati z Ústí nad Orlicí do Lichkova a na státní hranici s Polskem. Zhotovitelem stavby byla společnost AŽD, práce probíhaly od loňského dubna. Celkové investiční náklady akce překročily 300 milionů korun.
10.05.2023
Propustnost koridorového úseku z Velimi do Poříčan zvýšily dvě nové odbočky
Správa železnic dnes slavnostně ukončila celkovou rekonstrukci části prvního koridoru mezi Velimí a Poříčany. Šlo o první stavbu spolufinancovanou z programu CEF Blending, který je kombinací finančních prostředků z unijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky (EIB). Výsledkem prací je nejen zmodernizovaný železniční svršek a spodek, ale také zvýšená propustnost trati díky novým odbočkám Cerhenice a Tatce. Cestující ocení i bezbariérový přístup na nástupiště na všech nádražích.
09.05.2023
Všejanská spojka je blíže realizaci. Zlepší cestování z Prahy do Mladé Boleslavi
Stanice v Milovicích, kde v současnosti končí příměstské vlaky z metropole, bude v blízké budoucnosti průjezdná pro přímé spoje mezi Prahou a Mladou Boleslaví. K jejich zavedení bude potřeba vybudovat takzvanou Všejanskou spojku, pro kterou Správa železnic začala hledat projektanta. Samotná realizace prací se plánuje po roce 2029, předpokládané celkové náklady stavby dosahují 9,5 miliardy korun.
05.05.2023
Hledáme projektanta pro modernizaci úseku mezi Kolínem a Nymburkem
Česká železniční síť získá další tříkolejný úsek, a to díky modernizaci přibližně dvaceti kilometrů trati z Kolína do Nymburka, pro kterou Správa železnic hledá projektanta. Realizace prací se plánuje v letech 2027 až 2033, předpokládané celkové náklady přesahují 10 miliard korun. Jejich výsledkem bude kromě kapacitnější trati také rychlejší cestování mezi Prahou a Hradcem Králové.
04.05.2023
Mezi Bezprávím a Ústím nad Orlicí se dokončují opravy poškozených kabelů, omezení pro vlaky skončí kolem poledne
Během prací sanační linky na aktuálně modernizovaném úseku prvního koridoru došlo ve středu odpoledne k poškození kabelů traťového zabezpečovacího zařízení a zároveň i optického kabelu. V důsledku poruchy jsme evidovali i výpadek zabezpečovací technologie v Chocni.
02.05.2023
Dnešní zastavení provozu mezi pražskými Vysočany a Horními Počernicemi způsobil bezprecedentní čin
Celkem 11 průstřelů objevili vyšetřovatelé dnešní mimořádné události na objektu zabezpečovacího zařízení, který se nachází v předmětném úseku. Střelba měla za následek poškození technologie a výpadek zabezpečovacího zařízení.
02.05.2023
Začnou první práce na Smíchově, Správa železnic vybrala zhotovitele
První část rekonstrukce stanice Praha-Smíchov může začít, Správa železnic už vybrala zhotovitele prací. Stala se jím společnost STRABAG Rail, která předložila nabídku ve výši 60,8 milionu korun bez DPH. Hlavní náplní stavby bude od letošního září snesení části kolejiště a demontáž lávky, která umožňuje přístup do Radlické ulice.