VRT Praha – Hradec Králové/Pardubice – Wrocław
Hlavní směr do Polska zajistí rychlou dopravu do turistických oblastí Krkonoš a Orlických hor. Zvažovaná odbočná větev do Pardubic umožní převedení dálkové dopravy z dnešního železničního koridoru na vysokorychlostní trať. Přínosem bude nejen zrychlení dopravy mezi Olomoucí, Českou Třebovou, Ústím nad Orlicí a Prahou, ale také větší kapacita pro nákladní dopravu na tratích přes Kolín i Velký Osek.
Z mezinárodního pohledu tato VRT zajistí jasně nejrychlejší spojení mezi Prahou a hlavním městem Dolního Slezska Wrocławí, s hlavním městem Polska Varšavou i oblíbenými destinacemi na pobřeží Baltského moře. Dosažitelná je jízdní doba 90 minut do Wrocławi a okolo 3 hodin do Varšavy.
Terminál Praha východ, který je využitelný také pro vlaky mezi Prahou a Brnem, zajistí možnost přestupu i ve směru na Brno a další hlavní města zemí Visegrádské skupiny (V4).
Z pohledu infrastruktury se tento směr skládá z několika dílčích úseků, které mohou být realizovány v různém čase a postupně vylepšovat spojení v tomto směru.
První část VRT je připravena k realizaci současně s VRT Praha – Brno, protože úsek Praha-Běchovice – Poříčany (VRT Polabí) je pro obě tratě společný. Další úsek tvoří případné prodloužení do Hradce Králové s odbočením do Pardubic (VRT Východní Čechy), které společně s modernizací stávající železniční sítě může zajistit i kvalitní mezinárodní propojení. Realizace poslední části z Hradce Králové (Jaroměře) na státní hranici s Polskem (VRT Podkrkonoší) umožní dosáhnout cílových cestovních dob.