Dvoukolejná elektrifikovaná trať

Železniční síť, s níž hospodaří Správa železnic, je klíčovou částí dopravního systému České republiky. Dokáže přepravit vysoké počty cestujících s minimálními negativními dopady na okolní obyvatele a nezávisle na nejrůznější dopravní komplikace na silnicích. Proto je železnice také přirozenou páteří dopravní sítě pražské aglomerace.
Tuto roli plní zejména ve směrech na východ (osy Český Brod – Kolín a Čelákovice – Nymburk), sever (osa Roztoky u Prahy – Kralupy nad Vltavou), jihovýchod (osa Říčany – Benešov) a jihozápad (osa Černošice – Beroun). Zde totiž tvoří železniční infrastrukturu dvoukolejné elektrifikované trati umožňující přepravit více než 10 000 cestujících denně, a to při současném provozu nákladních vlaků.

Roli páteře dopravní sítě ale železnice z důvodu nedostatečné infrastruktury neplní ve směru západním, kde leží nejen největší město Středočeského kraje Kladno, ale i Letiště Václava Havla.

Město Kladno si i po úpadku hornictví a hutní výroby v 90. letech udrželo pozici největšího centra Středočeského kraje. Prochází jím trať z Kralup nad Vltavou přes Kladno-Dubí do stanice Kladno, kde navazuje na trať Praha Masarykovo nádraží – Praha-Dejvice – Hostivice – Kladno – Rakovník s větví Praha-Smíchov – Praha-Zličín – Hostivice. Všechny tyto trati jsou ovšem jednokolejné, neelektrifikované, technicky zastaralé a nevyhovují současným dopravním potřebám.

Mnohem větší význam pro dopravu má proto v této oblasti silniční napojení: Kladnem prochází silnice I/61, která spojuje město s dálnicemi D7 a D6. Veřejná doprava je doménou autobusů, jen mezi 6. a 7. hodinou ranní vyjíždí z Kladna do Prahy 18 spojů v průměrném intervalu 3 minuty.

Díky realizaci projektu Modernizaci trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla se denní počet přepravených osob v úseku Praha-Ruzyně – Hostivice navýší ze stávajících 7 tisíc na 27 tisíc v roce 2030. K nim nově přibude dalších 21 tisíc cestujících z letiště a 11 tisíc z terminálu P+R z návazných autobusů v Dlouhé Míli.