Často kladené otázky

Kdo stavbu provádí?

  • Investorem a zodpovědnou organizací je Správa železnic, státní organizace, která všechny náležitosti stavby úzce komunikuje s Plzeňským krajem a dotčenými obcemi
     

Je nutno trať modernizovat?

  • Stavba má potenciál převést velké množství cestujících a zboží ze silnice na železnici a zajistit důstojné spojení regionu na Plzeň, Prahu i Bavorsko
  • Jedná se o prioritní dopravní projekt České republiky, stavbu je možné spolufinancovat z evropských fondů
  • Tyto stavby mají z pohledu regionálního i národního obrovský smysl
     

Proč není možné trať plně zdvoukolejnit?

  • Na německé straně Deutsche Bahn prozatím uvažují pouze o elektrizaci stávající jednokolejné trati a dílčích úpravách ve stanicích umožňujících křižování vlaků
  • Než začne Deutsche Bahn plánovat výraznější rozsah zdvoukolejnění na německé straně, nejsme schopní plné zdvoukolejnění ekonomicky obhájit
  • Naším cílem je dostat infrastrukturu na české straně do kondice hodné 21. století a výrazně tím podpořit nárůst vnitrostátní a mezinárodní vlakové dopravy na této trati
  • Věříme, že po plánovaných projektech modernizace na naší straně eventuálně německá strana k výraznějšímu zdvoukolejnění přistoupí a v dlouhodobém výhledu k plnému zdvoukolejnění dojde
     

Jaká konkrétní pozitiva modernizace přinese? 

  • pozvednutí železniční dopravy na kvalitativně vyšší úroveň
  • příležitost pro nasazení moderních osobních vlaků
  • zlepšení kultury cestování (pohodlí, bezhlučnost, ekologie)
  • zvýšení spolehlivosti dopravy, dodržování jízdního řádu
  • zrychlení dopravy
  • zvýšení bezpečnosti
  • zvýšení kapacity trati 
     

Jak konkrétně bude zvýšena bezpečnost?

  • trať bude v celé délce elektrizována
  • bude nasazen evropský vlakový zabezpečovač (vyloučení selhání lidského činitele, zabránění nehodám)
  • nad rámec požadavku Nařízení 1315/2013 EK a R EU – bude nasazeno moderní zabezpečovací zařízení s dálkovým ovládáním z centrálního dispečerského pracoviště v Praze se záložním pracovištěm v Domažlicích
  • bude zrušeno více jak 30 úrovňových přejezdů a převážně nahrazeno mimoúrovňovým křížením
     

Jak bude eliminován hluk? 

  • Železniční svršek bude v provedení s bezstykovou kolejí (průběžně svařené kolejnice) s pružným upevněním. Mosty budou nové, s průběžným kolejovým roštem, který výrazně snižuje emise hluku a vibrací.
  • V místech, kde hluková studie požaduje další snížení hluku, jsou navrženy protihlukové stěny
     

Jak projekt ovlivní stanice a nástupiště?

  • všechna nástupiště budou plně bezbariérová s přístupy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace
  • bude zajištěn bezbariérový přístup prostřednictvím ramp, výtahů a případně eskalátorů
  • nástupiště ve stanicích budou vybavena informačními technologiemi pro cestující
     

Jak projekt modernizace ovlivní dopravní situaci?

  • přinese větší bezpečnost a zajistí větší propustnost silniční dopravě
  • bude zrušeno více jak 30 úrovňových přejezdů a převážně nahrazeno mimoúrovňovým křížením
  • zvýšením kapacity pro osobní i nákladní dopravu uleví přetíženým silnicím
  • nevyhnutelná omezení dopravy z důvodu stavebních prací budou komunikována s obcemi před zahájením samotné výstavby
     

Bude kde zaparkovat?

  • Zastávky a stanice jsou navrhovány s parkovišti
     

Jaká je časová náročnost projektu?

  • Realizace stavby se předpokládá v termínu 2025–2030
     

Jak zjistím, zda se stavba dotkne mého pozemku?

  • V takovém případě Vás investor v předstihu před zahájením územního řízení kontaktoval, nebo bude kontaktovat
  • Následně Vás během územního řízení osloví stavební úřad.
  • Majetkoprávní vypořádání projektu (kompenzace) můžeme zahájit až po vydání pravomocného územního rozhodnutí – zde Vás prosíme o shovívavost a trpělivost, dříve s Vámi zahájit jednání a vypořádání bohužel z pohledu platné legislativy nemůžeme.
     

Jak zjistím, zda se stavba dotkne místa, kde bydlím? 

  • Případné dopady na silniční či železniční dopravu budou zavčas projednány s vedením dotčených samospráv. Občané budou o veškerých informacích spojených se stavbou informováni skrze vedení svých obcí, s nimiž je Správa železnic v pravidelném kontaktu.