Aktuality

Nejdůležitější stop mého profesionálního života

Správa železnic se již tradičně připojuje k celosvětové kampani ILCAD – Mezinárodnímu dni bezpečnosti na železničních přejezdech. Letošní ročník je věnován střetu osobního vlaku s autobusem a následné záchraně zraněných.

„I přes různé osvětové, preventivní a bezpečnostní kampaně počty srážek automobilů na přejezdech, ale hlavně počty usmrcených osob klesají jen pomalu. Správa železnic proto využívá každé možnosti, jak na tuto skutečnost upozornit. Kdyby se nám díky této akci podařilo zachránit byť jediný život, bude to mít smysl,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Brzdná dráha nákladního vozidla o celkové hmotnosti 40 tun je při rychlosti 80 km/h na suché silnici zhruba 130 metrů, vlak který se na regionální trati pohybuje rychlostí 80 kilometrů za hodinu, bude brzdit přes 400 metrů. Rychlík jedoucí na koridoru rychlostí 160 kilometrů za hodinu po spuštění všech brzdových systémů ujede až do úplného zastavení dalších 1600 metrů. Pokud se někdo rozhodne nerespektovat výstražné zařízení přejezdu a pokusí se projet těsně před přijíždějícím vlakem, nedává strojvedoucímu fakticky žádnou možnost zastavit před blížícím se nebezpečím a odvrátit tak srážku.

A právě to je případ i naší simulované srážky autobusu a osobního vlaku na přejezdu. Celá událost je o to smutnější, že ji zavinil řidič profesionál, který je zodpovědný za bezpečí a životy svých pasažérů. Bohužel v tomto případě nerespektoval výstražné zařízení přejezdu, které již bylo v činnosti, a na přejezd vjel přímo před čelo osobního vlaku. Naprosto identická nehoda se přitom skutečně stala tuto neděli 14. června. Při střetu osobního vlaku a linkového autobusu sice nikdo nepřišel o život, došlo ale ke zranění 10 cestujících. Jeden musel dokonce být se zraněním ohrožujícím život přepraven leteckou záchrannou službou do nemocnice.

Ve statistikách srážek na železničních přejezdech z profesionálů jednoznačně vedou řidiči nákladních vozů, kteří v letech 2014–2020 způsobili celkem 66 nehod. Řidiči autobusů způsobili za stejné období celkem sedm nehod. U srážek s osobními vozidly je počet nehod prakticky setrvalý a pohybuje se kolem 110 ročně. Celkově tak každý rok dochází ke zhruba 160 střetnutím, při kterých umírají desítky lidí. Loňský rok byl v tomto ohledu rekordní, zemřelo 43 osob.

Vraťme se ale zpět k železničním přejezdům. Těch je na české železnici celkem 7 825. Jedná se o evropský unikát, kdy jeden přejezd připadá na téměř každý kilometr trati na celé železniční síti. Správa železnic ročně investuje do jejich modernizace a zvýšení zabezpečení zhruba jednu miliardu korun. Částečně se daří rušit i nevyužívané přejezdy na účelových, polních a lesních komunikacích. Během modernizace koridorů a při výstavbě nových přeložek se již automaticky budují místo železničních přejezdů nejbezpečnější mimoúrovňová křížení.

Výstavba nadjezdu či podjezdu však v mnoha případech vyjde až na 500 milionů korun a jejich projektová příprava může trvat i dlouhé roky. V mnohých případech se například musí měnit územní plán, což podmiňuje souhlas dotčených obcí.

Další praktické informace nebo videa zaměřená na prevenci a odstranění nebezpečného a nezodpovědného chování na železničních přejezdech najdete na webových stránkách Správy železnic v sekci Bezpečná železnice: více ZDE