Pražské Masarykovo a hlavní nádraží spojí unikátní zastřešení

07.08.2017

Plánovaná modernizace Masarykova nádraží zaznamenává další posun. SŽDC zadává přípravu záměru projektu a aktualizaci dokumentace modernizace a dostavby stanice Praha Masarykovo nádraží. Namísto původně navrhovaného podchodu pod železniční stanicí bude součástí stavby vybudování nového vestibulu ve formě zastřešení. Na zpracovaný a Centrální komisí Ministerstva dopravy schválený záměr projektu může navázat dokončení dokumentace pro územní řízení.

 

Autoři vizualizace jsou společnosti SUDOP PRAHA a Jakub Cigler Architekti


„Oproti původnímu zadání s výstavbou podchodu pod železniční stanicí bude součástí projektované stavby vybudování nového vestibulu ve formě zastřešení nad jednotlivými nástupišti propojující prostor ulic Na Florenci, Hybernské a Opletalovy s jednotlivými nástupišti Masarykova nádraží a současně také pěší propojení ulic Hybernské a Opletalovy s ulicí Na Florenci,“ přibližuje generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Návrh východního vestibulu, zastřešujícího platformy nad nástupišti, vychází z varianty podkladové Studie zastřešení žst. Praha Masarykovo nádraží, tzv. Vlaštovky, kterou zpracovaly ve spolupráci společnosti SUDOP PRAHA a Jakub Cigler Architekti.

Zadaná dokumentace bude kompletně řešit uspořádání vestibulu na Masarykově nádraží, tedy počty a umístění eskalátorů, schodišť či výtahů. Zabývat se bude umístěním orientačního a informačního systému, prostor pro odbavení cestujících, čekáren a mobiliáře. Výsledkem bude návrh prostor v takovém rozsahu, který potřebují cestující na železnici pro přístup k vlaku. Dále bude řešit funkci pěšího propojení ulic Opletalovy, Hybernské a Na Florenci. Stanoví hlavní pěší trasu tak, aby nedocházelo ke kolizi procházejících s čekajícími cestujícími.

Samozřejmostí bude návrh přístupů z ulic Hybernské a Na Florenci tak, aby bylo výsledné řešení územně projednatelné, a to i s ohledem na minimální zásah do křižovatky u Hybernské ulice. V neposlední řadě se studie musí zabývat architektonickou stránkou. Zhotovitel vyhotoví vizualizace architektonického návrhu stavby a zpracuje videospot a prezentace stavby. Součástí zakázky je zpracování 3D modelu všech částí stavby, který bude základem pro zpracování kompletní přípravné dokumentace.

Území Masarykova nádraží je jedinečnou rozvojovou lokalitou v samotném centru Prahy, která je kvalitně zapojena do městské struktury a navíc je díky železničnímu spojení v přímém kontaktu s dalšími pražskými i mimopražskými územími. „Návrh studie respektuje a využívá unikátnost lokality. Vyzdvihuje výhodnost zachování vlakové obsluhy centra města a zajištění bezbariérového propojení dnes de facto izolovaných čtvrtí Prahy, Josefova, Nového Města, Karlína a dolního Žižkova,“ zdůrazňuje primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová.

„Jsme rádi, že se SŽDC rozhodla pro řešení, které vytvoří nový veřejný prostor s dostatkem zeleně a současně zlepší prostupnost centrální části Prahy. Bude navíc zajímavým prvkem mezi historickou budovou nádraží a moderními stavbami, které budou stát v horizontu několika let po obou stranách kolejiště,“ dodává za společnost Penta Petr Palička, výkonný ředitel pro developerské aktivity v ČR.

Vypsat zakázku plánuje SŽDC v průběhu srpna. Předpokládaná doba zpracování dokumentace je 18 měsíců a spolu s nutným časem na veřejnou zakázku lze očekávat územní rozhodnutí v polovině roku 2019. Očekávaná hodnota zakázky dosahuje přibližně 11 milionů korun. Celkové investiční náklady na modernizaci stanice se pohybují okolo 1,655 miliardy korun.
 

Soubory ke stažení

Tisková zpráva ke stažení pdf