Aktuality
Hranické viadukty mohou sloužit jako sjezd z vysokorychlostní tratě, čeká se na stavebně-historický průzkum
Hranické viadukty jsou tři mosty, umístěné paralelně vedle sebe. Kolej by se měla vrátit na nejstarší z nich – cihelný, který je bohužel ve špatném technickém stavu. Na mladším, kamenném, v současnosti vlaky stále jezdí. Pro VRT by se následně využívaly oba. V rámci stavebně-technického průzkumu proběhla podrobná prohlídka poruch viaduktů, odběr vzorků, hloubkové vrty či kopané sondy.
Celý postup prací bude i dál velmi náročný. Správa železnic ho dlouhodobě konzultuje s Národním památkovým ústavem. Jeho zástupci akceptovali jednu z variant stavebního zásahu do Hranických viaduktů za určitých podmínek. Mimo jiné jde o vypracování takzvaného stavebně-historického průzkumu.
Aby zásah byl co možno nejšetrnější, je totiž potřeba památku lépe zmapovat, popsat například stáří jednotlivých prvků. Veřejnou zakázku na něj vypsala Správa železnic 24. srpna. Jedná se o vědeckou metodu poznání stavby. Jeho výsledky slouží jako podklad při určování optimálních podmínek obnovy památek. Vysokorychlostní vlaky by se na Hranické viadukty mohly dostat okolo roku 2030. Citlivá rekonstrukce jim tak vrátí původní účel.