Strategie

Digitální řízení stavebních projektů

V prostředí Správy železnic dochází při přípravě či realizaci velmi zajímavých projektů k postupnému využívání digitalizace. Děje se tak zejména ve spojení s informačním modelováním staveb (BIM – Building Information Modelling).

Základním „kamenem“ pro uplatňování přístupu BIM je Společné datové prostředí (CDE – Common Data Environment), které umožňuje rychlý a bezpečný přístup k aktuálním informacím z jednoho místa včetně navazujících procesů. Oproti jiným interně používaným aplikacím je CDE primárně určeno pro profesionální výměnu dat napříč interními a externími projektovými týmy. Zejména se jedná o procesy v přípravě a realizaci staveb na úrovni komunikace, sdílení dat či schvalování dokumentů. Použití CDE u projektů Správy železnic je plánováno celoplošně, tedy bez ohledu na použití digitálního modelu stavby (DiMS). Tam, kde DiMS nebude figurovat (v krátkodobém a střednědobém horizontu je to převládající stav), bude CDE aplikováno se svými funkcionalitami na tradiční 2D dokumentaci. Aktuálně se v naší organizaci dokončuje zadávací dokumentace pro výběr CDE, která bude zveřejněna ke konci letošního roku. Následná implementace nového softwarového nástroje s sebou přináší příležitost i řadu věcí změnit. Jedná se například o již zmíněný proces připomínkování a schvalování dokumentace při stavební akci, kdy se Správa železnic nově snaží aplikovat víceúrovňovou matici odpovědnosti v rámci delegovaného projektového týmu.

Projektový tým a matice odpovědnosti

Použití víceúrovňové matice odpovědnosti při přípravě stavebních počinů, které je založeno na vzájemné spolupráci členů projektového týmu, by mělo přinést koordinovanější vypořádávání projektů. Projektový tým je složen z odborných garantů za jednotlivé profese, vrcholových koordinátorů odpovědných za plnění celoorganizačních koncepčních požadavků a projektového manažera stavby. Struktura týmu je shodná po celou dobu předprojektové, projektové i realizační fáze. Samotný připomínkovací a schvalovací proces již nebude probíhat v rámci jednotlivých odborů generálního ředitelství a ostatních organizačních jednotek, jak tomu bylo dosud, ale bude plně v kompetenci odborných garantů vybraných napříč organizací. Výsledkem připomínkování a schvalování dokumentace bude souhrnné stanovisko za celou organizaci, které sestaví projektový manažer ve spolupráci se svým projektovým týmem. Tím by měl být zajištěn soulad v zásadních podnětech vznesených vůči zhotoviteli.

Modernizace Masarykova nádraží jako ověřovací stavba

Jednou z několika stavebních akcí, u kterých si naše státní organizace ověřuje aplikaci digitálních postupů v přípravě, je modernizace a dostavba pražského Masarykova nádraží. Zejména jde o začlenění metody BIM, jejíž součástí je i proces digitálního připomínkování dokumentace. Vzhledem k tomu, že ve Správě železnic zatím není dostupné organizační Společné datové prostředí, použil se nástroj zhotovitele projektu. Z aplikace vybraných procesů vyplynulo několik důležitých podnětů. Jednalo se například o zajišťování přístupů pro uživatele, způsob psaní připomínek prostřednictvím různých funkcionalit, možnosti upravovat pracovní prostředí podle individuálních potřeb uživatelů, akceptaci jednotlivých připomínek příslušnými nadřízenými, možnosti nastavení notifikací (upozornění na změny v projektu) či následné vracení a vypořádávání připomínek ze strany zhotovitele projektu. Dalšími zajímavými stavebními akcemi v režimu BIM jsou například novostavby spojené s železnicí na letiště. Celkově naše organizace aktuálně řeší okolo desítky projektů BIM a další postupně přibývají.