Strategie

Výhradní provoz pod systémem ETCS změní vnější podobu železnice

Systém ETCS Level 2 při zavedení výhradního provozu poskytuje spoustu možností, které ve smíšeném provozu, tedy při umožnění jízdy vlaků vybavených a nevybavených ETCS, nejsou reálné. Do budoucna se tak bude měnit svět venkovních prvků na železnici, především návěstidel.

Evropský vlakový zabezpečovač ERTMS/ETCS ve své aplikační úrovni Level 2 přenáší informace potřebné k jízdě vlaku přímo do vozidla pomocí rádiového systému GSM-R a zobrazuje je přímo na stanovišti strojvedoucího. Proto není vhodné tyto informace poskytovat strojvedoucímu dvojím způsobem – standardními návěstidly na trati a zároveň na monitoru mobilní části ETCS ve vozidle. Tato skutečnost nám umožňuje zamyslet se nad konceptem stávajícího řízení provozu a navěštění, jelikož systém ETCS Level 2 strojvedoucímu ve vozidle zobrazuje všechny potřebné informace k jízdě – tedy jakou nejvyšší rychlostí může vlak jet, jaká je očekávaná rychlost na trati, kde končí vlaku oprávnění k jízdě atd.

Návěstidla a rychlostníky vystřídají digitální technologie
S příchodem výhradního provozu ETCS, kdy na tratě nebudou připuštěna vozidla nevybavená tímto zabezpečovačem, můžeme začít uvažovat o redukci vybraných venkovních prvků, jako jsou rychlostníky, světelná návěstidla a další. Neznamená to, že se z našich tratí naprosto vytratí, pouze dojde k jejich redukci a změnám. Systém ETCS např. využívá lokalizačních a stop značek (majících funkci návěstidel), které jsou jednotně (evropsky) definovány. Již dnes je tento způsob řízení dopravy zaveden v několika evropských státech. Že se nejedná o problematiku, která se řeší pouze u nás, ale má opravdu evropský přesah, nás přesvědčila prezentace německých kolegů z DB InfraGO (dříve DB Netz). Jejich základní přístup stojí zejména na maximálním využití benefitů digitálních technologií a obecně na zjednodušení pravidel pro řízení provozu na tratích vybavených ETCS Level 2. Prezentace a následný workshop, které se odehrály na půdě pražského CDP, měly za účel představit, jakým způsobem chtějí v Německu přistupovat k vybavování tratí tímto systémem a jak tvoří provozní pravidla pro výhradní provoz ETCS, aby systém využíval svého plného potenciálu.

Nejprve vize, potom technické prostředky
DB InfraGO přistupuje k problematice z provozního hlediska, tedy prvně si definuje, jak má řízení provozu vypadat, a na základě těchto požadavků bude řešit technické požadavky na systém. V současné době se používá opačný systém – provozní pravidla se upravují podle technických možností. V rámci následného workshopu, který měl název Seriózní hra, se zástupci naší organizace seznámili pomocí představených provozních pravidel na modelovém kolejišti s tím, jak vypravit vlastní vlak a nasimulovat různé provozní situace, které mohou v reálném provozu nastat.

Výhradní provoz ETCS v ČR
Stávající plány na zavedení výhradního provozu pod ETCS od 1. 1. 2025 neznamenají, že na vybraných úsecích dojde ihned k odstranění všech světelných návěstidel; stávající prvky budou zachovány, ale již se nebudou plně využívat pro potřeby řízení provozu. Pro strojvedoucí budou relevantní především informace předávané systémem ETCS. K úpravě infrastruktury, tedy například odstranění světelných návěstidel na širé trati, bude docházet až při budoucích úpravách infrastruktury. První takovou vlaštovkou bude modernizace Masarykova nádraží v Praze, kde se plánuje rovnou zavedení výhradního provozu ETCS. Avšak ani v tomto případě nedojde zcela k odstranění „světel“. Stále bude dostupná tzv. zjednodušená návěstní soustava, která usnadní práci pracovníkům řízení provozu.