Volný čas

Rekonstrukce nádražních budov na osoblažské úzkokolejce je u konce

Úzkokolejku z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy snad není potřeba dlouze představovat. Dráha o rozchodu 760 mm dlouhá 20 km se nachází v podhůří Jeseníků. Kromě pravidelné osobní dopravy zde v letní sezóně jezdí i parní vlaky.

V roce 2018 se obcím Osoblažska, sdruženým v o. p. s. Osoblažská úzkorozchodná dráha, podařilo s výrazným přispěním Moravskoslezského kraje odkoupit od tehdejší Správy železniční dopravní cesty chátrající nádražní a další obslužné objekty podél celé trati. Ještě v témže roce byla dokončena oprava nádražní budovy ve Slezských Rudolticích. Na nadšence společně se starosty ale ještě čekaly další čtyři zchátralé nádražní budovy společně se skladišti a toaletami, které nutně potřebovaly rekonstrukci. Možnost opravy těchto objektů se otevřela díky přeshraničnímu operačnímu programu INTERREG V-A 2014–2020 Česká republika – Polsko, kde v rámci podpory cestovního ruchu bylo možné získat dotaci ve výši až 90 procent. Společnost se proto spojila s podobnou úzkorozchodnou dráhou v Horním Slezsku na území Polska a spolu připravily projekt Úzkokolejka – turistický cíl v hodnotě okolo jednoho milionu eur. Na úzkokolejce v polské obci Rudy se tak zrekonstruovala bývalá hala pro osobní vozy, tzv. Vagónovna, v halu multimediální, kde se interaktivní formou představuje železniční provoz. Na osoblažské úzkokolejce pak proběhla oprava nádražních a k nim přiléhajících budov na nádražích Osoblaha, Bohušov, Koberno a Liptaň a úprava přednádražního prostoru ve stanici Slezské Rudoltice.

S financováním oprav pomohl i Moravskoslezský kraj

Během roku 2020 byla dotace schválena a o rok později začala samotná realizace, která byla ukončena letos v září slavnostním otevřením opravených budov na obou úzkokolejkách. Během realizace ale na společnost čekalo mnoho úskalí. Většinu dotačních prostředků totiž bylo možné získat až po úspěšné realizaci projektu, proto museli starostové společně s nadšenci oslovit Moravskoslezský kraj se žádostí o předfinancování projektu ve výši 23 milionů korun. Díky individuálnímu úvěru od krajské samosprávy se toto předfinancování nakonec podařilo. Dalším problémem během realizace bylo mnohonásobné zdražení stavebních materiálů. Moravskoslezský kraj tak navíc ještě poskytl individuální dotace v celkové výši 6,3 milionu korun na plné dokončení projektu.

Jako zajímavost je třeba uvést, že během rekonstrukčních prací se například na nádraží v Bohušově odkryl původní název FULŠTEJN, který obec užívala v období 1918–1938 a 1945–1950, a dále také původní stropní výmalba z roku 1898, kdy byl na úzkokolejce zahájen provoz. Rekonstrukce budov se řídila a vycházela z původní projektové dokumentace, proto můžeme najít mnoho zajímavých detailů, od komínových těles přes repliky původních oken až po břidlicové střechy. Budovy do budoucna budou sloužit jako místa pro turisty nebo informační pointy se zázemím pro cestovní ruch.

Opravují se i přejezdy

Celá rekonstrukce probíhala v úzké a příkladné spolupráci se Správou železnic, která v současnosti připravuje komplexní rekonstrukci nádražní budovy v Třemešné ve Slezsku. Ta zůstává jedním z posledních nerekonstruovaných nádraží na osoblažské úzkokolejce. Projektem, který ale již Správa železnic realizuje, je zabezpečení tří přejezdů na trati signalizačním zařízením včetně závor.