Volný čas

Slezský Semmering vás zavede mezi hřebeny Jeseníků

Říká se, že i cesta může být cíl. O jízdě vlakem z Hanušovic do Jeseníku to platí zcela jistě. Horský charakter této trati, která překonává řadu údolí pomocí viaduktů a je na ní celá řada umělých staveb, jí přímo předurčil přezdívku Slezský Semmering.

Celá smělá stavba, vedená mezi vrcholy Jeseníků a Rychlebských hor, byla dokončena roku 1888. Měla a má i dnes zásadní vliv na hospodářský i turistický rozvoj celé oblasti. Zejména v okolí Horní Lipové prochází několika údolími a tvoří úchvatné oblouky nad nimi. Trasa mezi Brannou a Lipovou překonává značné převýšení, přičemž nejvyšším bodem trati je Ramzová (760 m n. m.). Ta dlouho nesla označení jako nejvýše položená rychlíková stanice, kdysi tu zastavovaly i přímé rychlíky z Prahy. Dnes tu jezdí vedle osobáků jen spěšné spoje z Brna. Vlaky na tuto horskou trať vyrážejí ze stanice Hanušovice, která v minulých letech prošla výraznou proměnou, novotou se ještě leskne i kompletně opravená výpravní budova. Z Hanušovic vede trať lesnatým údolím vzhůru proti toku říčky Branné, která se postupně mění v poměrně nenápadný potok. Současně se také snižuje rychlost vlaku, protože v okolí stanice Branná je jedno z největších stoupání na české železnici, téměř 31 promile. Dominantou obce Branná je částečně zrekonstruovaný a ve středověku těžko dobyvatelný hrad Kolštejn.

Na vrchol moravské železnice

Za Brannou začíná nejkrásnější úsek trati. Do následující stanice Ostružná je to něco přes pět kilometrů a vlak musí zvládnout další náročné stoupání. Není divu, že kombinace ostrého stoupání a oblouků s poměrně malými poloměry neumožňuje nijak závratnou rychlost vlaků, ale o tu zde vůbec nejde. Kompenzací totiž jsou nádherné výhledy do okolní krajiny. Za Ostružnou, horskou obcí, která patří k oblíbeným rekreačním střediskům v zimě i v létě, stoupání pokračuje a otevírají se jedinečné výhledy na hřeben této části Jeseníků s dominujícím Keprníkem (1423 m n. m.) a Šerákem (1351 m n. m.). To už se blíží Ramzová, vrcholový bod celé trati a nejvýše položené místo železnice na Moravě a ve Slezsku. Zde se nedaleko nádraží nachází dolní stanice sedačkové lanovky, která vede na Šerák. I Ramzová je oblíbeným turistickým střediskem po celý rok. Prochází zde také historická hranice mezi Moravou a Slezskem a rozvodí Odry a Dunaje.

Do lázeňského města přes Ramzovské sedlo

Za Ramzovou vlak prudce sjíždí zalesněnou krajinou Ramzovského sedla, které odděluje Rychlebské hory od Hrubého Jeseníku, do stanice Horní Lipová, kde je umístěno Muzeum Slezského Semmeringu. Za Horní Lipovou vlak sjíždí prudkým obloukem, zarachotí na vysokém kamenném viaduktu a po úpatí vrchu Kopřivný (823 m n. m.) se blíží do stanice Lipová Lázně, situované uprostřed velké protáhlé obce s lázeňskou tradicí rodiny Schrothů a s pomníkem frývaldovské stávky z roku 1931. Obec je smutně proslulá rovněž hony na čarodějnice z druhé poloviny 17. století. Vlak ještě pár kilometrů klesá a konečně vjíždí do cíle cesty – známého lázeňského města Jeseník.

Muzeum v bývalé budově stavědla

Na nádraží v Horní Lipové v bývalé budově ústředního stavědla najdete malou expozici provozu na této trati. Je věnována železniční zabezpečovací technice, návěstním prostředkům, historickým předpisům a různým dokumentům, jízdenkám, plakátům a mnoha snímkům z historie železniční trati, zejména z úseku Branná – Ramzová – Lipová Lázně. Muzeum nabízí rovněž možnost obsluhy elektromechanického výhybkářského přístroje z vlečky Kamenolom, dále obsluhy zařízení na označování historických lepenkových jízdenek a kleští průvodčího. K dispozici je také otisk pamětního razítka.