Infrastruktura

V Kladně se postupně rodí moderní železnice

V listopadu loňského roku začaly přípravné práce na modernizaci trati mezi kladenským hlavním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec. Během minulých měsíců se bagry zakously do původní jednokolejné trati, výrazné změny jsou patrné už v celém úseku.

Na hlavním kladenském nádraží zastavují vlaky před nádražní budovou. Na bývalých kolejích určených pro nákladní vlaky a odstavování souprav jsou už stavební práce v plném proudu, patrné je zde už první z celkem tří nových nástupišť. Zřetelné jsou také základy budoucího podchodu pod celou stanicí. V září pak začne rekonstrukce zdejší výpravní budovy. Opuštěné je i stavědlo na kralupském zhlaví stanice, v celém navazujícím úseku až do stanice Kladno-Ostrovec je již vytrhané kolejiště a probíhají nutné úpravy k rozšíření železničního spodku pro umístění druhé koleje.

Značná rozpracovanost je vidět i v zastávce Kladno město, kde se nástupiště posunou přímo pod silniční most a vznikne tak přímý přestup z vlaku na autobusy. Výškový rozdíl pomohu překonat výtahy a schodiště. „Výpravní budova na této zastávce zůstane, sníží se o jedno patro, opraví a bude sloužit jako technologická budova,“ říká Jitka Langová, která na stavbu dohlíží z pozice zástupce investora, tedy naší státní organizace. Velkou výzvou pro stavební firmu, která modernizaci uvedeného úseku zajišťuje, je zahloubení teplovodu v Ostrovci, který až dosud vedl přímo přes železniční trať a bránil by instalaci trolejového vedení. „Práce na přemístění teplovodu mohly začít až po skončení topné sezóny, do začátku té další, tedy do října, musí teplovod opět fungovat,“ upozorňuje Jitka Langová s tím, že dokončovací práce na jeho novém umístění budou probíhat i příští rok, opět po skončení topné sezóny. Ve stanici Kladno-Ostrovec už také není kolejiště, chybí i nástupiště a bývalá výpravní budova.



Železniční trať v kladenské zástavbě úrovňově kříží několik různě frekventovaných silnic. Na nejvytíženějších místech vzniknou podjezdy. Jedná se konkrétně o přejezdy v ulici Petra Bezruče a v Havířské a ve Wolkerově ulici. I zde jsou už vidět zárodky budoucích podjezdů a podchodů pro chodce. Další přejezdy projdou modernizací zabezpečovacího zařízení. Celá trať bude elektrifikovaná, v rámci stavby se momentálně připravují pouze patky pro budoucí stožáry trolejového vedení, samotné sloupy se budou instalovat až po dokončení modernizace všech úseků mezi Prahou-Bubny a Kladnem. Pokud se do té doby rozhodne o tom, že elektrické vlaky budou do Kladna jezdit nejprve od Kralup nad Vltavou, nainstaluje se trolej v rámci prosté elektrizace trati Kralupy nad Vltavou – Kladno.



Stavební práce mezi Kladnem a Kladnem-Ostrovcem běží podle plánu a zatím nebylo nutné řešit žádný vážnější problém. Jistou zajímavostí je možná asistence pyrotechniků při výkupových pracích v některých úsecích, kde hrozí nález staré munice, zatím se tak ale nestalo. Od 1. července funguje náhradní autobusová doprava mezi Kladnem a Brandýskem, v prázdninovém režimu bez větších problémů. Zátěžová zkouška ale přijde s nástupem žáků i studentů do škol.