Infrastruktura
Ve Vsetíně jdeme mílovými kroky do finále
Dlouho diskutovaná rekonstrukce vsetínské stanice se rozběhla v listopadu 2021 a i přes všechny složitosti doby se daří dodržovat harmonogram. Na jaře příštího roku se otevře nový terminál; to bude pro cestující i veřejnost klíčovým okamžikem, poslední práce na obou zhlavích už budou vnímat spíše okrajově. Jistou zkouškou trpělivosti bude ještě rekonstrukce sousedního autobusového nádraží, která naváže na naši stavbu. „V rámci staničních úprav se změnilo nejen samotné kolejiště, ale také napojení na trať do Velkých Karlovic. Ve stanici bylo původně osm úrovňových nástupišť. Už teď se dokončuje poslední z celkem tří nových,“ říká Martin Kypr, hlavní dozor stavby ze Stavební správy východ.
Nejblíže k dopravnímu terminálu je vnější první nástupiště dlouhé 350 metrů, jeho střední část bude částečně sloužit i autobusům, směrem na Horní Lideč pak pokračuje jako jazykové s délkou 100 metrů. Od léta už stojí nové ostrovní nástupiště s délkou 350 metrů, které bude už na konci letošního roku přístupné podchodem. Budoucímu terminálu ustoupila v létě s velkou veřejnou rozlučkou původní nádražní budova. Do jara příštího roku tak budou cestující využívat provizorní prostory, kde jsou pokladny, sociální zázemí a drobný prodej. Rekonstrukce stanice za plného provozu vyžaduje maximální pozornost a součinnost našich kolegů z řízení provozu a dopravců. „Cestující přecházejí na nová nástupiště po vyznačených koridorech. Ukázněnost a trpělivost veřejnosti je příkladná, jsme za to vděční, protože pohyb po staveništi není opravdu jednoduchý a příjemný,“ zdůrazňuje Kypr.
Zrušený přejezd nahradí podchod
Zrušil se také přejezd v ulici U Křivačkárny a od března se pracuje na podchodu, který následně plně nahradí i přechod ve Štěpánské ulici. Mezi těmito ulicemi se postavila nová silnice s mostem přes potok Rokytenku, která bude sloužit jak autům, tak chodcům. „Tuto část bychom rádi otevřeli ještě letos, abychom mohli následně zrušit přechod ve Štěpánské ulici. Kompletní dokončení této části stanice pak předpokládáme v červnu příštího roku,“ pokračuje Martin Kypr.
Nejvíc pozornosti přitahuje nový terminál. Nejintenzivnější práce probíhají momentálně uvnitř budovy, která má dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží. Hlavní prostory pro cestující budou v odjezdové hale v přízemí a budou navazovat přímo na pokladny. V prvním patře vzniká ČD Lounge a prostor pro cestující s dětmi. V samostatné části budovy nad pokladnami se počítá se zázemím pro zaměstnance. V suterénu se plánují technologické místnosti a toalety pro cestující. Prostory budou vertikálně propojeny otevřeným schodištěm s výtahem a eskalátory. „Náš cíl je otevřít nový terminál pro cestující na konci března příštího roku, termín je reálný pro nás i zástupce zhotovitele. S městem teď ladíme drobné detaily, třeba označení terminálu a podobně,“ uzavírá správce stavby Martin Kypr. V následujících letech čeká Vsetín druhá etapa přeměny přednádraží, která komplexně vyřeší infrastrukturu v okolí Nádražní ulice, u budovaného dopravního terminálu a parkovacího domu, a to včetně realizace nového autobusového nádraží.