Z(S)právy železnic

Část druhého koridoru se připravuje na konverzi trakčního napájení

Síť elektrizovaných tratí v České republice je dosud rozdělena na stejnosměrnou soustavu 3 kV zhruba v severní části Česka a střídavou soustavu 25 kV 50 Hz v části jižní. Významným cílem do budoucna je napájení pro elektrické vlaky sjednotit. Přechod na střídavou soustavu totiž přinese výkonnější napájení s nižšími ztrátami, kompatibilitu s vysokorychlostním tratěmi, levnější elektrizaci dalších konvenčních tratí a výhodnější bude i z hlediska potřeb dopravců.

Pilotní velký projekt, kterým proces přechodu stejnosměrné trakce na střídavou odstartoval, posune styk napájecích soustav k Přerovu. Práce mezi Nedakonicemi a Říkovicemi začaly na podzim 2019 a probíhají za plného provozu na tranzitním koridoru z Břeclavi do Petrovic u Karviné. Konverze se realizuje na úseku dvoukolejné tratě dlouhém 45 km a zahrnuje také 8 stanic. K vlastnímu přepojování napájení dojde už v nadcházejícím roce.